Rapport över 2022


På bilden syns den tjusiga jultårtan från 2021 (efter recept från 1930-talet).

Gott nytt år!

Det har blivit dags att summera 2022. Det är helt galet vad året gått snabbt! I omvärlden har det varit ett omtumlande och obehagligt år. På ett personligt plan har det dock varit bra, mycket av det jag hoppades på för ett år sedan infriades.

Året började med att "få" ett nyrenoverat badrum och komma i ordning i nya lägenheten. Gardinstängerna åkte upp och "gamla" soffan har orkat ytterligare ett år. En hel del ganska stora förändringar inträffade, till exempel bodde vi i Köpenhamn i några veckor där vi åkte runt och letade troll. Sedan fick jag ett nytt jobb. Jag fick publicerat några texter och tillsammans med en kollega fick jag en slant i forskningsmedel inför nästa år. Även om jag inte kom igång med träningen så blev det dressincykel på Österlen och väldigt mycket läsning av skönlitteratur. Förrådet organiserades och fylldes därefter på när extraförrådet sades upp. Det blev inte så många middagsbjudningar men mer brädspelande med vänner.

Nationalparken Vadehavet söder om Ribe i Danmark.

Årets...

Läsning: 49 böcker.

Miniature Kingdom i Kungsör.

Boktema: Vinter och kyla.

Läsuppevelse: Before the coffee gets cold (av Toshikazu Kawaguchi) och Memoirs of a polar bear (av Yoko Tawada).

Premiär: Baka rullrån och hålla en provföreläsning.

Upptäcktsresor: Gävle, Skåne och så klart Danmark.

TV-program: Brittiska Taskmaster och norska Kongen Befaler.

Museum: Miniature Kingdom, Iskunsten, ARoS och H.C. Andersens hus.

Your Rainbow Panorama av Olafur Eliasson på ARoS i Aarhus.

Intryck: När en jättestor luden fjäril satte sig på min hand med dess långa tunga.

Förändring: Nytt jobb.

Spel: Creature Comforts.

Lättnad: Att slippa pendla.

Milstolpe: Betalade av studielånet.

Dans: Jenka (tack Landet runt!)

Hill Top Trine - ett av Thomas Dambos fantastiska trollvarelser.

Skógafoss på Island - några dagar innan det blev min tur att få covid-19.

 

Vad tar du med dig från 2022?

Kommentarer

Eva Maria sa…
Wow! Vilket år du har haft! Trots omvärlden som du skriver, så har du gjort så mycket fint och roligt. Och 49 böcker...! Det är ju nästan en i veckan. Jag läser så långsamt så jag har nog bara hunnit läsa 10 i år. Men jag har haft premiär på ett litet "jobb" och det var att korrekturläsa en roman, det var verkligen intressant och jag tyckte om det.
Boken Before the coffee gets cold låter spännande. Jag läste en annan japansk bok nyligen som heter Jag kallade honom slipsen av Milena Michiko Flasar, det var en mycket fin bok.
Jag har inte helt hunnit stämma av 2022 men ska försöka göra det!
Kramar Eva Maria
Matilda sa…
Eva Maria >> Ja 2022 var ett ganska bra år. 49 böcker är onekligen mycket och jag tror inte att jag kommer upp i det igen. Det berodde mycket på att jag pendlade och när jag inte sov hemma så fanns det inte så mycket att göra på kvällarna.
Vilket spännande projekt att korrekturläsa en roman! Kul!
Jag kan verkligen rekommendera Before the coffee gets cold! Tack frö ditt boktips :)