Förhoppningar på 2023

 Gott nytt 2023!

2023 års bild är hämtad från en kyrka i Ribe. Visst ser det ut som att figuren håller ett förstoringsglas?

Ett nytt år har börjat. Jorden har snurrat ett varv till runt solen. Troligen är det nog ganska bra att det finns en cyklisk rytm där årstider och traditioner återkommer, så att vi får känna någon form av rutin och mening i att tiden går. Vi behöver nog en form av återkommande och igenkännbara mellanstationer att pausa vid. Hade livet varit en enda lång enkelriktad väg hade det nog mycket känns tröstlöst, tänker jag.

Vad ska då hända i det nya solvarvet? Vem vet, världen är ju ständigt upp och ner så det finns ingen säkerhet i något, kan en emellanåt känna. Men några förhoppningar har jag i alla fall på det nya året. Jag hoppas att jag ska komma in i nya jobbet och få rutin och kontroll på arbetsuppgifter. Jag ser fram emot att få publicera en text jag velat skriva i snart 13 år och få insänt nya forskningsansökningar. Samt hitta en balans mellan jobb och fritid. Kanske till och med börja med någon fritidsaktivitet. Jag hoppas även att få urnsätta mina farföräldrar (det här är en lååång historia, men kontentan är att trots att de båda varit döda länge så har de inte fått komma ner i jorden än). Ett annat mentalt hinder att klättra över är att börja ta tag i det här med att pensionsspara. Jag är i och för sig tveksam om det ens kommer finnas något som kallas pensionering när jag närmar mig 70 år, men man kan ju bli glatt överraskad.

Lite mer lättsamma förhoppningar inkluderar att se fram emot att sätta upp fler tavlor i bostaden och att se Nordman live. Jag vill testa fler historiska recept och gärna cykla längs Göta kanal. Jag vill äta japansk mat på restaurang och gå på teaterföreställningar. Spela brädspel med vänner och testa "escape room".

Och så klart att få bli glatt överraskad över oväntade och roliga saker som sker fram tills nästa nyår.

Kommentarer

Eva Maria sa…
Gott Nytt År!
Vilka fina förhoppningar du har inför 2023! Det känns som du har noga tänkt igenom och så bra att det är blandat både lite tråkigare/ledsamma uppgifter och de roligare. Jag har varit på många escape rooms och det är så roligt!
Kramar från Eva Maria
Matilda sa…
Tack detsamma Eva Maria!
Vad roligt - jag ser fram emot att få testa jag med :)