Husmoderskunskap: Barn- och spädbarnskläder

Det är nästan så att jag själv börjar fundera över ifall det här börjar bli en historieblogg, allt fler mysterier finner jag i äldre material. För ett bra tag sedan fyndade jag tre band av Svenskt husmoderslexikon från 1952 och tänkte att det där kan jag nog hitta lite bloggstoft i! Så nu lanserar jag en ny temaserie om vad det var för kunskap som en husmoder kunde tänkas söka och ha nytta av. Inte för att jag förespråkar att hemmafruideal eller stereotypa könsroller, men utav genuin nyfikenhet för vad det var för kunskaper som sågs som nödvändiga. Jag tänker t.ex. att en hel del kunskaper kan vara nyttiga idag i relation till krisberedskap och hållbarhet.

Uppslagsordet Barn- och spädbarnskläder innehåller nästan elva sidor av informativ kunskap (även om man inte är intresserad av just barnkläder). Under rubriken "Allmänna regler för barnets första utrustning" sammanfattar reglera i nio budord gällande kläderna för barnets första halvår. Kläderna ska vara:

  1. Lagom varma
  2. Möjliggöra rörlighet
  3. Mjuka och smidiga
  4. Lätta att ta på och av
  5. Lättvättade
  6. Snabbtorkande
  7. Lättstrykta eller ej i behov av strykning
  8. Billiga
  9. "skall se trevliga ut"

Sedan följer mer detaljerad information och rekommendationer för kläder för olika åldrar och syften. Skillnader mellan flickor och pojkar är även påtagliga.

Men det som väckte mitt intresse och reflektion när jag bläddrade lite i boken var den rekommenderade garderoben för olika åldrar. Jag kan nämligen själv minnas att jag i mellanstadiet kanske hade två par byxor och tyckte att det var pinsamt. Jag var rädd att någon skulle notera att jag hade samma kläder på mig. Delvis beror det på att jag var väldigt lättpåverkad av vad personer sa om mig och mitt utseende (det var inte alltid snälla saker). Det är långt upp i åldrarna när jag haft svårt att ha på mig samma plagg två dagar i rad till skola eller arbetsplats. När jag flyttade hemifrån och jag behövde tvätta mina egna kläder införde jag snabbt ett system med att alltid ha så många par trosor och strumpor som gjorde att jag skulle slippa tvätta oftare än var tredje vecka och idag skulle jag säkert kunna klara mig runt 5-6 veckor (ett resultat av tidigare dubbel bosättning). Jag fick mig en riktig tankeställare när jag såg vad en barngarderob rekommenderades innehålla.

I lexikonet rekommenderas garderoben för 8-11-åringar bestå av:

  • 4-5 undertröjor eller linnen
  • 5-6 underbyxor
  • 3 livstycken
  • 3-4 nattdräkter
  • 4-6 par strumpor
  • 1 overall
  • 3 mössor
  • 2 par skor
  • 1 par pjäxor
  • 1 par stövlar
  • 1 par tofflor
  • 3-4 par raggsockor
  • 1 kavaj (foderlös)
  • 1 skidbyxor
  • 1 sportjacka (tunn)
  • 1 regnplagg
  • 1 badrock

Dessutom för flickor:

  • 5 blusar
  • 3 klänningar
  • 2 kjolar
  • 2 koftor eller jumpers
  • 1 olle
  • 2 yllebyxor
  • 2 solbyxor
  • 1 kappa

Dessutom för pojkar:

  • 2 golfbyxor
  • 6 skjortor
  • 3 pullover, slipover eller olle
  • 1 flanellbyxor
  • 2 korta blåbyxor
  • 1 trenchcoat

Ja egentligen behöver man kanske inte så mycket kläder. Ändå är garderober och byråer här hemma relativt välfyllda. Men många av oss är nog duktiga på att hitta tillfällen för att behöva särskilda kläder (vilket också uppmuntras av handeln): jobbkläder, myskläder, träningskläder, friluftskläder, äta ute-kläder, festkläder... Därtill kläder och skor efter säsong och väderlek. Nu är det förstås möjligt att en vuxengarderob skiljer sig från en barngarderob, inte minst för att barn växer och behöver byta ut garderoben ständigt. Men det ger lite perspektiv att ställa tidigare råd mot hur det ser ut idag.

* * *

Källa: Svenskt husmoderslexikon: Uppslagsbok för hem och familj i tre band från 1952 (5:e upplagan, utgiven av Medéns). Huvudredaktörer är Anna Schenström (f.d. föreståndarinna vid Fackskolan för huslig ekonomi i Uppsala), Vera Diurson (chef för Aktiv Hushållning) och Anna Lisa Söderholm (programtjänsteman i Radiotjänst för sociala frågor). Genom Libris kan jag spåra att det åtminstone kommit en upplaga 1949 och att 12:e upplagan (och troligen sista) utgavs 1963-64 i fyra volymer.

Kommentarer

Musikanta sa…
Jag noterar att några långbyxor inte finns med i flickornas spalt. När jag 11-12 år i slutet på 40-talet hade inte jeansen gjort sin entré. Långbyxor för flickor var på ingång även om de inte fanns att köpa i affär. Jag fick själv sy mig ett par rutiga långbyxor i slöjden och som jag älskade.

Men för övrigt var det klänningar, sydda hos vår hemsömmerska, som gällde under hela min tonårstid. Tror inte långbyxor på flickor slog igenom förrän under 70-talet. På 60-talet var det kort-kort och vita stövlar.
Ingrid
Matilda sa…
Musikanta >> Hmm, det står förvisso yllebyxor och solbyxor men det låter inte direkt som vardagsbyxor. Kjol och klänning indikerar förväntningar på hur flickor skulle bete och röra sig.
Tur att du hade möjligheten att sy egna långbyxor :)