En förnimmelse av det som komma skall

Jag är inte vidskeplig av mig, men ibland är det intressant hur saker och ting inträffar precis efter att man tänk på något specifikt. Som om man vore synsk. En mer rationell förklaring kanske är att det är något litet som man knappt uppfattar men som triggar en association, en sensorisk förnimmelse.

Som i morse. Tog tag i tidningen som numera alltid sitter fast i postnedkastet på morgonen. Kände att den var lite tjockare än normalt och kom att tänka på att DN brukar skicka ut en bilaga om teaterföreställningar. Jag hann tänka att den har jag inte sett i år, men den kanske har kommit en vardag och att jag därför missat den (vi har bara tidning fredag, lördag, söndag). Detta är något som i sin tur kopplar an till att jag efter ha läst Jennys blogg Kulturdelen blivit så otroligt sugen på att gå på teater igen. Jag har alltid älskat att gå på teater men så kom den där pandemin och efter det har det tagit emot att vistas i folksamlingar.

Ja de här tankarna gick ju på bara några sekunder innan jag hade hunnit dra ut tidningen, vecklat upp den och läsa på framsidan stod att tidningen innehöll den efterlängtade bilagan.

Synsk eller ej, så blir trevlig helgläsning!

Ser ni fram emot någon föreställning i år?

Kommentarer

Jag kan ibland sakna de där TV-filmade teateruppsättningarna som de ofta visade för länge sedan. Ibland visar de humoruppsättningar från scen men sällan eller aldrig lite mer "seriösa" uppsättningar. Numera man kanske inte alls gilla det, men som sagt ibland kan jag vilja se det i TV-tablån.
Eva Maria sa…
Det var lite spooky! Det händer mig också ibland att jag får en förnimmelse. Jag tror att det kan finnas några slags energier som överförs absolut! Kanske även något man kan träna upp. Min farfar var slagruteman (och allmänt "övernaturlig"), han letade upp vatten med en slagruta. Han var med i tävlingar och en gång ringde de in honom för att det var en viadukt som läckte vatten och han kunde faktiskt hitta läckan med sin slagruta! Han anlitades också av sjukhem för att möblera om sängar som eventuellt stod över s k currykors.

Men det jag skulle skriva var att Ja, jag går gärna på teater. Vi brukar ha biljetter bokade till någon föreställning på Malmö Opera. Senast såg vi Romeo och Julia i en modernare tappning, och nu har vi precis bokat biljetter till Turandot. Turandot har jag sett en gång för många år sedan men den är en av mina favoriter, så nu när det kom biljetter till den så kastade vi oss på bokningen.
I april är det en väninna som ska bjuda mig på en teater som heter Kebaben på Skäret. Jag vet inte så mycket om den men jag har fått det i present att vi ska gå och se den. Alltid roligt att gå på opera och teater! Roligt också när man inte vet så mycket om pjäsen så att man blir överraskad!
Kramar Eva Maria <3
Matilda sa…
Tony >> Nu när du säger det så har du rätt, det är inte ofta de visar teateruppsättningar på tv. Däremot kan man ju ibland se "streamade" eller filmade föreställningar från t.ex. USA och Storbritannien på teater/bio. Har bland annat sett Frankenstein, Trollflöjten (förvisso opera) och War horse.

Eva Maria >> De där slagrutorna är minst sagt lite mystiska...
Vad roligt att du ska se Kebaben på Skäret! Jag har läst om den och den ska visst turnera runt i Sverige också. Jag råkar veta lite om vad den handlar om men ska inte avslöja. Hoppas det blir en trevlig teaterbjudning, berätta gärna efteråt vad du tyckte :)