Historiskt mysterium: "Snyt dig lagom!"

Följande notis är möjligen inte ett mysterium per se, men den kändes så udda att jag kände visst behov av att dela med mig av denna märklighet till er. Möjligen att händelsen skulle kunna ha fått uppmärksamhet idag i kvällstidningarna ifall den berättats ur den drabbades perspektiv. Jag undrar om dagens läkare hade ställt samma diagnos?

    Snyt dig lagom! En  person i hufvudstaden snöt sig häromdagen ovanligt hårdt. Nu har han fått en del märkvärdiga utväxter på kinden och omkring ena ögat, som alldeles täcktes däraf. Rådfrågad läkare konstaterade att en åder brustit och att blodet förorsakat de påsliknande utskjutningarna. (Söderköpingsposten 1900-01-19)

Jag misstänker att nyheten ansågs särskilt spännande eftersom den kom från huvudstaden (det fanns i denna tidning en egen spalt för Hufvudstaden). Men ja, det kan vara värt att snyta sig med försiktighet.

Kommentarer

Jenny B sa…
Oj oj oj! Vilken tur att det aldrig har hänt mig, för visst har det hänt att jag har snutit mig ovanligt hårt. Från och med nu skall jag akta mig!
Matilda sa…
Jenny B >> Haha, ja det gäller att vara försiktig! :D