Funderingar om grus och brunnar

Jag tog den här bilden för flera veckor sedan, när snön höll på att smälta undan och dagvattenbrunnarna jobbade på högtryck. Runt om fanns massor av grus som strösslats över gatorna och parkeringarna för att undvika halka.

I år har de grusat otroligt mycket. När snön smält undan så är det lite så att man börjat fundera över vad som egentligen är grusväg och vad som bara är en begravd asfalterad cykelväg. Det fick mig att fundera över allt grus. Det kommer ju en grusbild och sopar upp gruset (som - vad jag förstått - återvinns). Men vad händer med allt grus som oavsiktligt åker ner i brunnarna? Kan de potentiellt orsaka stopp? (Jag tänker osökt på de enorma fettberg som uppstår i avloppssystemet.)

Det torde dessutom trilla ner en massa annat under året - löv, smågrenar, nycklar... Spolas allt bort eller läggs det som ett isolerande lager längst ner?

En massa frågor som jag antar förblir obesvarade. Om nu inte någon läsare är väldigt insatt i dessa avrinningssystem för regn- och smältvatten?

Kommentarer

Efter en runda på google, så kan jag tänka mig att det kommer en bil för slamsugning och spolning. Detta bör ske 1-2 gånger om året. För att förhindra översvämning.

Visst är det kul att fundera på stort och smått i vardagen.
Matilda sa…
Nilla >> Ah, se där, så klart att de har tänkt på sådant! Tack för din googlings-insats! :D
Ja visst är det kul att fundera på olika vardagliga ting!