Guldstjärnor och feedback
⭐⭐⭐
Att ge feedback är inte helt lätt. En betydande del av mitt jobb går ut på just detta. Man ska vara konstruktiv och visa både på det som är bra (ibland en stor utmaning) och sådant som kan utvecklas (ibland alldeles för mycket). Själv har jag börjat rationalisera och har nu en liten bank med "vanligt förekommande återkoppling" som jag kan kopiera från. Givetvis justerar jag efter det individuella fallet, men det besparar en del tid att inte varje gång behöva skriva vad som är problematiskt med t.ex. referenshanteringen och var personen i fråga kan hitta tips och stöd.
En vän och kollega skämtade för ett tag sedan lite kring den här formen om rationalisering och om det skulle gå att effektivisera än mer. Kanske skulle vi kunna återgå till att ge feedback med guldstjärnor, sådana klisterstjärnor som vi fick i lågstadiet på t.ex. rättstavningsövningar. En guldstjärna kunde man få när det var helt rätt (eller möjligtvis nästan helt rätt). Ibland kunde man få en halv guldstjärna. Jag minns inte om det följde med någon konstruktiv kommentar, men det här var ändå lågstadiet och det mesta var ju ett "R" för rätt och en bock för fel (i andra länder signalerar dock en bock att något är rätt medan ett kryss är fel).
Jag förmodar att guldstjärnan skulle uppmuntra till noggrant arbete och en vilja att lära/göra rätt i skolan. Jag undrar dock om någon någonsin utvärderat detta sätt att ge feedback. Vad fick det för långsiktiga utfall för de som ofta fick guldstjärnor, respektive de som sällan eller aldrig fick guldstjärnor. Följdfrågor på detta är så klart hur stor andel av skolbudgeten som gick till dessa guldstjärnor samt ifall det gick inflation i guldstjärnor. Och skiljde sig utdelningen av guldstjärnor i olika skolor?
Vad är din erfarenhet av guldstjärnesystemet? Hiss eller diss?
⭐⭐⭐
Kommentarer
Hanna >> Positiv återkoppling mår vi nog alla bra av :) Roligt att du fick en stjärna av en patient!
En vanlig man >> Ack ack, det är ju detta som är nackdelen med stjärnsystemet. Hur uppmuntrar man även de som försökt men inte nått hela vägen fram utan att det resulterar i inflation. Jag hoppas dock att du fått beröm i andra sammanhang i livet!
Jag såg ett program på tv om en skola i Frankrike där lärarinnan hade en glasburk med något slags chokladkulor (typ m&m). Varje gång en elev svarade rätt på en fråga i klassrummet (läxförhör) så fick han eller hon en chokladkula. Jag önskar att vi hade haft det systemet när jag var liten. Visst skulle väl många barn föredra choklad framför klistermärken? Fast i längden kanske det systemet skulle producera en hel generation av feta genier, haha?!
När jag läste på komvux så diskuterade vi faktiskt en hel del huruvida studiebidraget borde baseras på betygen, d.v.s att alla naturligtvis skulle få ett basbelopp, men att detta kunde höjas om man fick högre betyg. Att varje MVG (som det hette på min tid) kunde ge en extra bonus rent ekonomiskt.
Från guldstjärnor till choklad till pengar?
Intressant tanke om bidrag och betyg. Idag skulle det nog bli svårare att motivera utifrån de här nya AI-robotarna, om inte alla prov osv görs på plats i skolan under övervakning.