Guldstjärnor och feedback

⭐⭐⭐

Att ge feedback är inte helt lätt. En betydande del av mitt jobb går ut på just detta. Man ska vara konstruktiv och visa både på det som är bra (ibland en stor utmaning) och sådant som kan utvecklas (ibland alldeles för mycket). Själv har jag börjat rationalisera och har nu en liten bank med "vanligt förekommande återkoppling" som jag kan kopiera från. Givetvis justerar jag efter det individuella fallet, men det besparar en del tid att inte varje gång behöva skriva vad som är problematiskt med t.ex. referenshanteringen och var personen i fråga kan hitta tips och stöd.

En vän och kollega skämtade för ett tag sedan lite kring den här formen om rationalisering och om det skulle gå att effektivisera än mer. Kanske skulle vi kunna återgå till att ge feedback med guldstjärnor, sådana klisterstjärnor som vi fick i lågstadiet på t.ex. rättstavningsövningar. En guldstjärna kunde man få när det var helt rätt (eller möjligtvis nästan helt rätt). Ibland kunde man få en halv guldstjärna. Jag minns inte om det följde med någon konstruktiv kommentar, men det här var ändå lågstadiet och det mesta var ju ett "R" för rätt och en bock för fel (i andra länder signalerar dock en bock att något är rätt medan ett kryss är fel).

Jag förmodar att guldstjärnan skulle uppmuntra till noggrant arbete och en vilja att lära/göra rätt i skolan. Jag undrar dock om någon någonsin utvärderat detta sätt att ge feedback. Vad fick det för långsiktiga utfall för de som ofta fick guldstjärnor, respektive de som sällan eller aldrig fick guldstjärnor. Följdfrågor på detta är så klart hur stor andel av skolbudgeten som gick till dessa guldstjärnor samt ifall det gick inflation i guldstjärnor. Och skiljde sig utdelningen av guldstjärnor i olika skolor?

Vad är din erfarenhet av guldstjärnesystemet? Hiss eller diss?

⭐⭐⭐

Kommentarer

Jag minns att jag blev ofantligt lycklig över guldstjärnor i lågstadiet. Men de försvann säkert i takt med att det blev mer allvar i skolan. Idag använder jag stjärnsystemet i Lightroom när jag arbetar med bilder, det är jättesvårt att bedöma på det viset. Är bilden så bra så den ska få 5 stjärnor?
Vi hade en situation på jobbet som vi löste riktigt bra. Men det var en sak som jag funderade över om jag prioriterat rätt. Så jag blev helt tossig i trasorna när chefen refererade till min lösning i ett mail till hela gruppen om att det var "riktigt bra gjort". Det gjorde hela min dag eftersom jag var lite osäker. Dumt nog.... Ja tack till guldstjärnor iallafall. Jag fick en guldstjärna av en patient en gång. Guldstjärnor är bra.
Kan inte uttala mig, jag har aldrig fått en guldstjärna. Om guldstjärnor inte var uppfunna under min tid eller om jag var totalt värdelös... vet faktiskt inte. ;-)
Matilda sa…
Anna >> Jag kan också bara komma ihåg dem från lågstadiet. Hm, ja ibland kan det bli knepigt att betygsätta olika saker.

Hanna >> Positiv återkoppling mår vi nog alla bra av :) Roligt att du fick en stjärna av en patient!

En vanlig man >> Ack ack, det är ju detta som är nackdelen med stjärnsystemet. Hur uppmuntrar man även de som försökt men inte nått hela vägen fram utan att det resulterar i inflation. Jag hoppas dock att du fått beröm i andra sammanhang i livet!
Jenny sa…
Vår lärarinna i lågstadiet hade guld- och silverstjärnor (klistermärken). Guld om man hade alla rätt, och silver var väl om man hade nästan alla rätt? Jösses va stolt man var när man kom hem och visade mamma guldstjärnan, haha!

Jag såg ett program på tv om en skola i Frankrike där lärarinnan hade en glasburk med något slags chokladkulor (typ m&m). Varje gång en elev svarade rätt på en fråga i klassrummet (läxförhör) så fick han eller hon en chokladkula. Jag önskar att vi hade haft det systemet när jag var liten. Visst skulle väl många barn föredra choklad framför klistermärken? Fast i längden kanske det systemet skulle producera en hel generation av feta genier, haha?!

När jag läste på komvux så diskuterade vi faktiskt en hel del huruvida studiebidraget borde baseras på betygen, d.v.s att alla naturligtvis skulle få ett basbelopp, men att detta kunde höjas om man fick högre betyg. Att varje MVG (som det hette på min tid) kunde ge en extra bonus rent ekonomiskt.

Från guldstjärnor till choklad till pengar?
Matilda sa…
Jenny >> Spännande! När jag läste ditt svar så kom jag tänka på ett system vi hade i mellanstadiet och gjorde nutidsorienteringen varje vecka (typ 10 frågor om veckans nyheter). Vår lärare markerade varje vecka hur många rätt varje person fick och den som i slutet av terminen hade fått mest poäng fick ett pris. Jag tror jag vann någon eller några gånger (tydligen stod Aktuellt på ofta hemma hos oss) och fick en låda polkagrisar, vilket så klart var bortslösat på mig som inte åt godis.

Intressant tanke om bidrag och betyg. Idag skulle det nog bli svårare att motivera utifrån de här nya AI-robotarna, om inte alla prov osv görs på plats i skolan under övervakning.