Kändisfritt

Det känns som att en stor andel av dagens tv-program är program av kändisar, med kändisar och för kändisar. Det är kändisar som dansar, kändisar som gissar vilka kändisar är gömda bakom en mask, kändisar som lagar mat, kändisar som bakar, kändisar som tävlar mot andra kändisar, kändisar som vaktar barn... Utöver då klassikern "kändisar som intervjuar andra kändisar" i soffa/veranda/brygga. Därtill är det en hel del program med kändisar som "hjälper" andra att bli kändisar.

Det kan emellanåt bli lite väl många "kändisar". (Å andra sidan när man råkar se ett sådant program så undrar man ofta vem de flesta är, så helt kända är de nödvändigtvis inte för en bred publik.)

Jag lanserar därför ett förslag till ny talkshow som kanske kan intressera något tv-bolag: Kändisfritt. Konceptet går ut på att göra fördjupande intervjuer med helt vanliga "okända" människor. Det kan antingen inbegripa någon form av lottodragning på på någon adresssida, eller uppföljande intervjuer om vanliga människor som dykt upp i veckans medier. T.ex. personen som intervjuas om svårigheter att få lönen att räcka till mat, personen som skrev en arg insändare, en skolklass som skrivit nationella prov i matematik, någon som kan berätta om vardagen på en pannkaksfabrik (dessa finns!), snöplogaren som plogar varje kväll, pensionären som jobbar extra på förskolan...

Lite som Landet runt, men mer fördjupande. Kanske bör intervjuerna dessutom skötas av en etnolog eller sociolog för att komma bortom "hur kändes det?".

SVT eller TV4 kanske är intresserade? I så fall - varsågoda!

Kommentarer

Mycket bra idé! :-) Det finns kändisfria program men, jag håller med, just nu är det mycket med kändisar.
Matilda sa…
Nilla >> Kul! Då har vi ett underlag för tittarsuccé! :D
Klockrent! Har aldrig varit intresserad av kändisar, så jag skulle gärna se på ett Kändisfritt program. Kan inte finnas för många sådan :)
Susan sa…
Ja!! Vilken klockren idé! Jag skulle titta.
Eva Maria sa…
O ja, en väldigt fin idé! Många människor som har intressantare liv än kändisar och som skulle kunna dela med sig av värdefull kunskap, erfarenheter och känslor. Jag är också så trött på kändis-tv, speciellt tycker jag att det är en ankdamm med alla svenska kändisar. Borde de inte kunna åtminstone locka hit några från andra länder att vara med?
Min mamma som fyller 80 i år är slav under TV:n och vet allt om alla kändisar. När hon är på besök hos oss brukar hon stanna några dagar och då får vi också titta på alla dessa program som Dobido och allt möjligt för hon fullkomligt blockerar den enda TV:n vi har. Hela vår familj frågar henne: Vem är det? Vad är hen känd för? Och hon rabblar allt som ett rinnande vatten. Vi tycker det är lite roligt såklart men för oss fullständigt obegripligt med detta starka intresse! Behöver jag säga att hon prenumererar på Svensk Damtidning? :-) Den kommer en gång i veckan och då kastar hon sig ut till brevlådan och ägnar hela dagen åt den. En dag när det var fruset och halt ute kunde hon inte gå ut och hämta posten, då ringde hon till mig och var alldeles olycklig. (Jag bor 12 mil bort så jag kunde ju inte åka dit och hämta in tidningen!). Så hon fick ringa min bror som bor fem minuter bort! :-)
Matilda sa…
Anna och Susan >> Intresset är alltså stort - håller tummarna nu att något tv-bolag nappar. :D

Eva Maria >> Spännande - just de här "damtidningarna" fyller ju onekligen ett behov och väcker intresse. Undrar om det är någon som forskat på detta ur ett nutida perspektiv. Jag blir ju nyfiken på att vilja veta mer om din mammas (och andras) relation till kändisar. Undrar om det har med en upplevelse av att deras kändisskap existerar för att vi ska bli underhållna?
Jenny sa…
"Å andra sidan när man råkar se ett sådant program så undrar man ofta vem de flesta är" Jag började faktiskt skratta när jag läste det där, haha! (^_^) Jag trodde att jag var den enda som (nästan) aldrig visste vem "kändisen" var i de där programmen! Skulle vara underbart med ett kändisfritt program: någons vardag på en pannkaksfabrik skulle kännas som en frisk fläkt i tv-rutan!
Matilda sa…
Jenny >> Du är inte ensam!
Det lär finnas program som följer olika arbetsgrupper, t.ex. bilbärgare, så på sätt och vis är idén inte ny. Samtidigt riskerar man även att göra "okända" människor till kändisar... Klurigt detta!
Eva Maria sa…
Det är en intressant fråga. En sak jag tänker på är framför allt när det gäller äldre, är att de känner sig mindre ensamma när de kan följa kändisarnas liv. TV-program som Bingo-lottto (vilket min mamma följer varje vecka) tror jag spelar en viktig roll för äldre och ensamma, speciellt på högtider som jul, påsk, nyår då de har uppesittarkvällar. Jag tror också att vår syn på kändisar har förändrats mycket i och med sociala media (och andra media) i och med att man kan "lära känna" kändisarna mer privat och så kanske man kan identifiera sig mer med dem som "vanliga" människor och det kan upplevas som en trygghet att de också har samma problem etc som alla. Tänker att just den biten kan slå på två håll - antingen om man jämför sig med kändisar och blir avundsjuk eller om man ser det som ett stöd/sällskap att följa dem. Något som kanske har försvunnit lite i modern tid är det här att man byter tidningar med varandra. Min mamma ger damtidningarna till en granne och sedan får hon Ica-kuriren i utbyte. Då får man två tidningar för en kan man säga! :-)
Men detta är bara några tankar från mig!
Kramar och trevlig Valborg! / Eva Maria <3
Matilda sa…
Eva Maria >> Det låter som kloka funderingar, vi underskattar nog behovet av sällskap när man är ensam och kanske inte kan ta sig ut och träffa folk hur som helst.