Vad vet Sören?

Härom dagen sa jag "det vete Sören"* och min sambo undrade vad jag sa. Tydligen var detta ett obekant uttryck för honom.

Här uppstår ju ett antal frågor (utöver om det är ett regionalt ordspråk) - vem är Sören? Och framför allt vad vet Sören?

Det behöver förstås inte betyda att det är en person vid namn Sören uttrycket handlar om. Enligt SAOB är "sör" eller "sören" ett adjektiv: "(numera bl. i vissa trakter, bygdemålsfärgat) om träd l. stubbe o. d.: torr, förtorkad." 

Uttrycket torde ju vara en variant av "det vete sjutton". Ytterligare ett uttryck är "det vete smen", alltså smeden. I en uppteckning vid Folklivsarkivet i Lund av en person född 1882 går det läsa:

I daglig tal hörde man ofta:  "Det vete smen." som svar på en fråga, den man ej kunde besvara (M 14617:5)

Jag lanserar således en teori, utan något fog alls, att Sören var smeden, och att smeden kanske visste mer än gemene man i byn.

*Jag uttalar det mer "det vette Sören".

Kommentarer

Men så intressant, har heller aldrig hört det uttrycket innan :)
Matilda sa…
Amanda >> Aha, fler som inte hört detta uttryck tyder ju på att spridningen är begränsad av t.ex. geografi eller generation.