Historiska skämt

Humor lär ju vara väldigt beroende av kontexten. Tid, plats och människor påverkar vad vi tycker är roligt. När jag grävt lite i tidningarna på jakt efter historiska mysterier har jag även hittat en del så kallade roliga historier. De kan vara insprängda lite här och var. Vissa kan jag inte ens återge här, för de är tidsmässigt opassande. Men nedan följer ett axplock. Vad säger ni - har skämten åldrats väl?

Först några från sekelskiftet 1800/1900-tal.

Farbror: Nå, Hans, hvad vill du ha' till julklapp ... En bicykel eller en klocka?
Hans: En bicykel, farbror. Den har större hjul. (Ystads-Bladet Aurora 1899-11-11)

Fru Y: Då min man och jag gräla, låta vi aldrig barnen vara vittne till grälet.
Fru Z: Hur i all världen bär ni er då åt?
Fru Y: Vi skicka alltid ut dem, så att de icke kan höra något.
Fru Z: Åh, då förstår jag. Jag har ofta undrat, hvarför edra barn voro ute på gatan hela dagen. (Allehanda 1899-11-25)

Boktryckaremöte har nyligen hållits i Malmö. Om stämningen bland deltagaren var tryckt eller om den var i särskild stil vet man inte. (Hjo Tidning 1901-08-16)

Södra Sveriges ångpanneförening har haft möte, hvarvid ångan troligen var uppe. När äfven ångpannorna förena sig då kan man säga att de äro "galenpannor". (Hjo Tidning 1901-08-16)

Och så några från slutet av andra världskriget. 

- Kallar ni det för hederlig vedergällning – 1:50 för en plånbok med 4.000 i?
- Ni kan vara glad att jag över huvud taget tappade den. (Dagens Nyheter 1944-01-17)

- Jag kan inte uthärda att se min hustru arbeta och slita på det där viset, Agnes. Kan du inte vänta med att gräva potatislandet tills jag har gått på bio? (Dagens Nyheter 1944-05-08)

Kommentarer

Ajli sa…
Hjo tidning var minsann finurliga ;) Jag tycker att skämten var lika roliga som skämt är nu! Men jag tycker att just skämt är mer "höhö-roliga", en annan slags humor.
Vad kul att få se lite om det skämtades förr!
Matilda sa…
Ajli >> Hehe, ja visst var de allt fyndiga :D

Nilla >> Jag kan förstås inte garantera att detta faktiskt var det man skämtade om i vardagssamtalen :)