Mysteriet med skornas form

Icke-runda fötter.

Om jag tittar på mina fötter och ställer dem bredvid varandra så går de på ett ungefär i en rak linje för att sedan få en sned form när tårna går från stortå till lilltå. Men när jag tittar på mina skor så har många en helt annan form. De är mer runda på ett sätt som antingen indikerar att stortån ska klämmas inåt eller att den sitter mer i mitten av foten.  Jag antar att det har med någon form av symmetri att man formar skor så att de ska se mer jämnt runda ut. Och så klart ser inte alla skor ut så heller.

Men ändå, det finns en diskrepans mellan fotens och skons utformning som ter sig lite ologisk.

Rundande skoformer.

Kommentarer

Jag har funderat på att skaffa barfotaskor.
https://naturligaskor.se/varfr-barfotaskor/
Anni sa…
Och mina fötter ser helt annorlunda ut - tre jämnlånga tår och sedan en lätt sluttning. Finns inga damskor som passar den formen! "Långtån" borde kortas en led ...
Susan sa…
Var så klart tvungen att syna mina egna fötter. Jag har tydligen tre lika långa 😳 tår. Hade behövt helt rak nos på skorna. Men vänta, visst har det funnits? Vill minnas jag haft det. Låter sjukt i skrift, men det var en trend för några år sen. Tror t o m jag har kvar ett par längst bak i garderoben. Nån mer än jag som minns trenden?
Matilda sa…
Nilla >> En jag kände för många år sedan gick alltid i sådana där "tå-skor", hon hävdade bestämt att det var skönt så jag förmodar att det är en vanesak. :)

Anni >> Trist när skorna inte tar hänsyn till kroppsvariation

Susan >> Hmm, den trenden känner jag spontant inte igen. Du får lägga upp en bild på din blogg! :)
https://livingbymiriam.com/2023/01/30/barfotaskor-i-sverige/
Här är vilka skor jag menar. Inte med separerade tår utan med större plats för tårna.
:-)
Matilda sa…
Nilla >> Aha!
Jenny sa…
Som en person med enorma stortår så kan jag bara säga att det där med skornas form kan vara otroligt frustrerande, haha! De värsta är de där modellerna som har en helt spetsig tå (ser bokstavligt talat ut som en triangel där fram)... Vem är dessa skor framtagna för?! De för tankarna till fotbinderi: en kulturell modetrend i antikens Kina där flickornas fötter bands från ung ålder så att fötterna skulle växa till en onormal form och därmed se "små och söta" ut... Jag önskar att man bara kunde gå in i en skobutik och få personligt utformade skor: på samma sätt som man får kläder personligt anpassade hos en skräddare.
Jenny sa…
Som en person med enorma stortår så kan jag bara säga att det där med skornas form kan vara otroligt frustrerande, haha! De värsta är de där modellerna som har en helt spetsig tå (ser bokstavligt talat ut som en triangel där fram)... Vem är dessa skor framtagna för?! De för tankarna till fotbinderi: en kulturell modetrend i antikens Kina där flickornas fötter bands från ung ålder så att fötterna skulle växa till en onormal form och därmed se "små och söta" ut... Jag önskar att man bara kunde gå in i en skobutik och få personligt utformade skor: på samma sätt som man får kläder personligt anpassade hos en skräddare.
Matilda sa…
Jenny >> Ja hu för det där tåbinderiet! Och smala skor med spetsig tå ser ju inte alls ut som något en fot skulle vilja vara i om den själv fick välja :D