London - nya och gamla bekantskaper

Nu i sommar återvände jag till London för första gången sedan 2018. Jag har inte alls haft ett sug att åka tillbaka och drar mig allt mer från att flyga. Denna resa var dock inte helt nöjesrelaterad, det fanns privata anledningar till resan. Förhoppningen var att efteråt resa till någon annan del av Storbritannien och se något nytt, men det blev alldeles för dyrt. Dels för att allt blivit mycket dyrare i och med inflation och allt vad det heter, dels för att vi valde att satsa på ett bra hotell mitt i smeten. Det var lite av en chock när jag började söka efter hotell, även billigare kedjor som jag bott på innan hade höga priser. Eftersom hotellstandarden i Storbritannien verkligen kan variera så var jag denna gång inte villig att kompromissa alltför mycket. Så det blev att bita i det sura äpplet och betala en saftig slant för ett boende som verkade bra (det var det också). Fördelen var att vi kunde promenera mycket och hade nära till mycket av det som stod på agendan.

Det blir nog något eller några mer specifika inlägg från vistelsen längre fram, men jag börjar med ett mer summerande av några av våra förehavanden.

Mercato Mayfair i den f.d. kyrkan St Mark's på North Audley Street. Här hamnade vi mest av en slump på jakt efter ett tyskt bryggeri. Det är en riktigt fin och udda plats med flera olika matställen, glassbar och dryckesbarer. Inte direkt billigt, men så ligger det också i Mayfair riktigt nära Oxford street.
Årets trend verkade vara att dekorera med låtsasblommor. Här ett hotell i Mayfair (inte det vi bodde på!).

Ena dagen åt vi på BAO Mary i Marylebone. Innan kl 18 gick det att beställa en tre-rätters för 15 pund med en bao, dumplings och en annan varmrätt. Det var såååå gott (och lite kryddigt)! Restaurangen finns även på några andra ställen men har tydligen lite olika inriktningar.


Ett besök på London Canal Museum hanns det också med. Här berättas historien om Londons kanaler - dess betydelse för t.ex. transporter och företag. Men också om isens och glassens historia.

Den här räven var allt annat är folkskygg. Den traskade in på ett kontor och hoppade upp på disken till blomsterbutiken...

En av dagarna var i ute i östra London, en bra bit från turiststråken. Detta är mer London för mig, än att vara mitt i smeten. Här hann vi med två mycket trevliga caféer. Dels Wild Goose Bakery (bilden) som är ett sydafrikanskt bageri med generösa kakportioner. Dels Ramble Cafe E7 som har både lunch och kakor. Det är tacksamt nu när Elizabeth line har öppnat upp. Linjen går ut till Heathrow på ena sidan och på andra ut till bland annat Canary Warf och Stratford men stannar inte överallt.

Vi hamnade på Madame Tussauds också. Det är nog över 15 år sedan jag var där sist, så det var kul (men så klart dyrt) att se vad som var nytt.

Denna gång vågade jag mig för första gången ner i Chamber of Horrors. "Nytt" var också en 4D-bio med marvel-tema, här var vi kanske inte målgruppen, men lite småroligt är det med den fjärde dimensionen.

Och så klart - en rundtur i Regent's Park för att titta på alla fina blommor.

Kommentarer

Vad roligt att få komma till London med dig! Längtar tillbaka, har varit där en hel del på resor över helg och en vecka här och där. Kul att få se dina favoriter och andra delar än de vanliga mitt i smeten. Var bodde ni?
Matilda sa…
Anna >> Här kan du hitta ännu fler gamla favoriter: https://mystiskt.blogspot.com/2012/08/reseguide-london-beyond-oxford-street.html (alla finns nog tyvärr inte kvar)

Denna gång bodde vi på Holmes hotel, det blir nog ett inlägg om ett tag... :)
Har alltid hört att det är dyrt i London och säkert ännu dyrare nu i och med inflationen. Har aldrig varit där. Låter som en riktigt trevlig resa iallafall.
Anni sa…
Tack för en dos av London och så bra tips! Dessa måste jag spara! Och läsa ditt tidigare inlägg som du skriver om till Anna.
Jag längtar till London, har inte varit där på länge känns det som. Hotellen har verkligen varierande standard, jag har bott på några riktigt sunkiga med usel söt frukost. En gång bodde jag i studentrum, sådana som hyrs ut när eleverna är i hemorten. Det var billigare, men hade andra brister.
Eva Maria sa…
Så fint med en tur till London! Nu blev jag sugen på det!
Jag har inte varit där på många år, senast var vi där med barnen och då besökte vi Harry Potter-världen (mycket trevligt och spännande).
Räven ser väldigt fin och söt ut! Vilken kontrast att se ett djur där.
Tack för bra tips!
Sommarkramar från Eva Maria <3
Matilda sa…
Hanna >> Det var trevligt :)

Anni >> Tipset om studentrum är faktiskt väldigt bra. Jag har bott i sådana t.ex. i Cambridge. Det var enkelt men prisvärt. Men man kan ju undra över varför de ofta har heltäckningsmatta...

Eva Maria >> Rävar hörs mer än syns i London, men den här verkade alldeles för van att vara runt människor... Jag är nog en av få som aldrig läst eller sett böckerna/filmerna om Harry Potter så jag gissar att jag inte skulle få så mycket ut av ett besök där, men jag har förstått att det är väldigt uppskattat.
Men oj! vilken räv!
London besökte vi med barnen nov 2016. Fin resa!
Jag längtar ofta till England, men inte till London. Jag skulle vilja se mera av landsbygden. Jag ser många tv-serier som får mig att sakna plaster jag aldrig varit på :-) Jag kanske bodde där i ett tidigare liv.