Mystiskt afternoon tea på detektiv-hotell i London

Vad vore en deckarblogg på London-besök utan ett stopp för afternoon tea? Och i synnerhet när det finns detektivtema på tebjudningen?

Holmes hotel.

Vi valde alltså av olika anledningar att bo på ett dyrt hotell denna gång vi besökte London. Valet föll på Holmes hotel nära Baker street som har en tydlig Sherlock Holmes-profil. Varje våningsplan har ett visst tema med en egen liten deckargåta (några är riktigt kluriga). Betalar man för de ännu dyrare rummen så kan man få konstverk som Dr Watsons hatt, men vi valde nog det minsta dubbelrummet men det var var fint och trevligt. Badrummet var fräscht och ventilationen fungerade bra. Vi valde bort frukosten eftersom vistelsen skulle bli ganska mycket dyrare (den visade sig att det inte var en buffé utan en meny, den är dock säkert god). Runt hörnet fanns bland annat bageriet Gail's, kedjan Prêt samt små mataffärer så det går inte nöd på den som vill ha billigare frukost. Har du en bra budget och bara tänker stanna någon natt i centrala London så rekommenderar jag absolut det, men har du en tunn plånbok så är det troligen mer ekonomiskt att bo längre utanför och resa in till centrum (att åka buss är fortfarande prisvärt).

En av våningarna. En av tavlorna har ett litet mysterium och de andra tavlorna och dekorationerna kopplar an till mysteriet...

Så klart att det fanns en dörr till 221B Baker Street. I bottenvåningen finns det konferensrum, gym och bastu.

Som sagt, givetvis skulle vi testa deras afternoon tea med Holmes-tema som sades komma med ett litet mysterium att lösa. Om jag ska vara helt ärlig så skulle de kunnat anstränga sig mer med själv mysteriet. Det presenterades tillsammans med te-sortimentet när man anlände och vi klarade det på under en halv minut och började tro att det bara var uppvärmningen. Till vår besvikelse kom det inget annat mysterium när de serverade det ätbara. De skulle med enkelhet kunna lägga till några fler pussel eller mysterium för att ge mer valuta för mysterie-temat.

Te-lådan och telegrammet med mysteriet (på bordet). Det gick att välja på flera olika sorters te, kaffe och varm choklad. Jag hann med två olika te-kannor med gott te. För den som vill uppgradera så finns alternativ med champagne eller drink.

The savory. Vi fick varsin kista - en vegetarisk och en vanlig. Jag blev först lite förvånad att de var så lite, men det var gott och jag hade ärligt talat inte orkat äta mycket mer.
Sconsen (både med tranbär och vanliga) var ljuvliga! De var också väldigt stora, kanske något större än andra afternoon teas som jag varit på, så de kompenserade något för sandwicharnas storlek.

Efterrättskistan med ett glas varm choklad. Bakelserna var väldigt vackra (lite mycket choklad för min smak). Vi orkade inte äta upp allt utan bad om att få med oss resten i en liten låda, vilket inte var något problem. Det blev ingen middag den dagen, så mätta var vi.
Summa summarum - det var gott och fint, hotellet är supermysigt och servicen bra. Men det är dyrt, så klart. Många caféer erbjuder te och scones till mer facila priser som kan vara en minst lika trevlig upplevelse.

Min hittills bästa afternoon tea var vid St Pancras Renaissance hotel, men det var många år sedan nu, så det är inte säkert att upplevelsen är den samma idag.

Kommentarer

Afternoon tea är så himla gott och festligt. Det går t.o.m att få glutenfria varianter numera, vilket jag testade på Browns 2016. Kul att möjligheten finns fast de hade misslyckats med smaksättningen då. Nu är det säkert bättre!
Emma sa…
Vad fyndigt med lådorna, och vilket häftigt hotell!
Vi åt faktiskt Afternoon Tea på Waterstones senast jag var i London. Det var lite speciellt, men säkerligen inte lika bra som erat såg ut att vara :)
Matilda sa…
Anna >> Åh så bra att det går att få glutenfritt också! Det verkar ständigt vara det svåra när det gäller bakverk att hitta glutenfria alternativ som lever upp till det med gluten.

Emma >> Vad kul, jag misstänker att det är den stora butiken Waterstones nära Piccadilly? Låter roligt att få äta scones bland deckarhyllorna :)
Emma sa…
Ja precis, den vid Piccadilly. Det var ganska trångt att sitta där, men man hade fin utsikt utåt vill jag minnas :)
Anni sa…
Intressant, jag har för mig att vi ätit/druckit Afternoon Tea där en gång, men helt mysteriefritt. Måste kolla på mina gamla foton. Oj, så du får mig att längta till London! Och efter riktiga scones - inte de där komockeblafforna som svenska scones är.
Matilda sa…
Emma >> Lustigt ändå att de hade afternoon tea där, men det kanske är ett utmärkt tillfälle att få sålt lite böcker på temat :D

Anni >> Haha, ja vi har ju en förkärlek att göra en annan sorts scones här som jag förvisso uppskattar. Men jag håller med om att de brittiska är i en egen liga.