Historiskt mysterium: En klurig deckargåta

Även denna gång blir det en klurig nöt att lösa. Det handlar alltså inte om ett riktigt brott, utan om en tankegåta som ska lösas.
Är ni en god detektiv?
    I så fall kan ni roa er med att klara ut följande:
    Det har begåtts ett mord, och de misstänkta är Andersson, Pettersson, Lundström, Karlsson, Svensson och Appelquist. Appelquist var ute och gick tillsammans med Pettersson till klockan sex; då gick Appelquist hem, medan Pettersson träffade Svensson och i hans sällskap begav sig att hälsa på Karlsson. Karlsson var emellertid inte hemma; han hade strax förut begivit sig av hem till Appelquist och var då i sällskap med mördaren. Appelquist hade emellertid under tiden gått hemifrån igen för att gå hem till Andersson, men träffade honom inte hemma. Lundström hade bett Andersson att sätta sig i förbindelse med Pettersson och Svensson. Pettersson träffade Andersson också mycket riktigt, men Svensson hade givit sig av för en kvart sedan efter att ha blivit uppringd från ett hotell. Den som ringde upp honom var mördaren.
    Vem var alltså mördaren? (Dagens Nyheter 1942-03-10)
Det här var en väldans virrvarr av efternamn och personer som vandrade kors och tvärs för att få alibi!

Faktum är att jag inte lyckats hitta det rätta svaret. Och trots att jag försökt rita upp scenariot så blev det för snurrigt för mig. Jag tror det kan vara antingen Andersson eller Lundström, med lutning åt Lundström. Jag är också väldigt förvirrad kring vem det var som faktiskt blev mördad...

Lyckas du lösa gåtan?

Kommentarer

Det var en kul gåta, men jag är alldeles för mosig i skallen just nu. Ska försöka komma ihåg att komma tillbaka och försöka lösa den, älskar sånt. Ha en fin dag.
Nej det där var för snurrigt för mig med. Lyckas inte räkna ut vem det kan vara.
Matilda sa…
Anna >> Man behöver verkligen vara pigg och klartänkt för att lösa det. Jag tycker också att det är jätteroligt med sådana här kluringar, men här gick jag verkligen bet. Ganska frustrerande att det inte gick att hitta en lösning.

Hanna >> Verkligen snurrigt! Den som skrev den måste haft det kul. (Eller så kanske det inte ens finns en riktig lösning?)