Husmoderskunskap: Dubbelhaka

Uppslagsordet dubbelhaka synliggör en och annan norm (och kanske påhittade botemedel?).

Dubbelhaka kallas den ansamling av fett under hakan och käkbenet mot halsen övre del som åstadkommer att hakans kontur blir dubbel. D. motverkas genom en kombination av medel. (Svenskt husmoderslexikon, 1952)
Huruvida dubbelhaka alls ska motverkas kan ju diskuteras. Men låt oss ändå titta närmre på dessa "medel", vilka är fyra till antalet:

1. Massage - massera med lite olja/kräm enligt instruerade rörelser i 10-12 minuter. Detta görs för att få "en god cirkulation i vävnaderna". "Avsluta med klappande rörelser med vaddtussar indränkta i sammandragande ansiktsvatten."

2. Förbättrad huvudhållning - rak kroppshållning, håll huvudet högt, gå ej nedsjunken, ligg låg med endst en tunn huvudkudde.

3. Omslag - fuktade omslag med sammandragande ansiktsvatten spänns runt huvudet under nätterna.

4. Allmän viktminskning - om dubbelhakan är en konsekvens av "korpulens", något som inte heller anses vara eftersträvansvärt.

Jag har ingen aning om ifall dessa medel verkligen hjälper. De utföres således på egen risk.

* * *

Källa: Svenskt husmoderslexikon: Uppslagsbok för hem och familj i tre band från 1952 (5:e upplagan, utgiven av Medéns). Huvudredaktörer är Anna Schenström (f.d. föreståndarinna vid Fackskolan för huslig ekonomi i Uppsala), Vera Diurson (chef för Aktiv Hushållning) och Anna Lisa Söderholm (programtjänsteman i Radiotjänst för sociala frågor). Genom Libris kan jag spåra att det åtminstone kommit en upplaga 1949 och att 12:e upplagan (och troligen sista) utgavs 1963-64 i fyra volymer.

Inlägget är en del av min bloggserie Husmoderskunskap om vad det var för kunskap som en husmoder kunde tänkas söka och ha nytta av. Inte för att jag förespråkar att hemmafruideal eller stereotypa könsroller, men utav genuin nyfikenhet för vad det var för kunskaper som sågs som nödvändiga.  Utifrån ett nutidsperspektiv kan säkert en hel del kunskaper kan vara nyttiga i relation till krisberedskap, hållbarhet och ekonomi oavsett om man är man eller kvinna.

Kommentarer

Denna känns väl ändå ganska så rimlig.
Då var det värre med de tipsen jag läste om i någon 60-tals-tidning om hur man får bort fräknar...
(Jag gillar min fräknar!)

Matilda sa…
Nilla >> Jo det skulle absolut kunna vara tokiga. Jag kan inte förstå varför fräknar varit något som ska bekämpas - heltokigt! Kul att du gillar dina fräknar :)