"Vi vill veta vad du tycker om oss"

Jag fick ett mail. "Vi vill veta vad du tycker om oss". Sedan fick jag ett till "Vi vill höra från dig".

Två olika företag som erbjuder olika former av streamingtjänster som samma dag vill att jag ska berätta för dem vad jag tycker om dem. De vill veta att jag tycker om dem. (Den ena  vill att jag ägnar 2-3 minuter till detta, det andra 10-15 minuter.)

Det fick mig att reflektera över hur vissa företag beter sig som osäkra tonåringar. Jag har under en stor del av mitt liv brottats med ett behov av att folk ska gilla mig. Främst för att många uttryckte sitt ogillande i grundskolan. Det har fått mig att i perioder vara otroligt känslig kring vad andra runt omkring mig tycker om mig.

De här enkäterna man får från butiker man handlat från, på, tv-tjänster man tittat på, hotell man bott på, tåg man åkt med osv, de beter sig lite som den där lilla Matildan. "Visst gillar ni mig? Visst vill ni träffas igen? Visst ringer ni?" (Hon sa kanske inte detta rakt ut alltid, men det framgick tydligt ändå.)

Skillnaden är förstås att företaget vill behålla min lojalitet av ekonomiska anledningar. Jag ska ägna 10-15 minuter av min fritid att utvärdera en tjänst jag betalar för och som de kommer nyttja för att tjäna mer pengar på mig. Kanske får jag ut något av det, kanske inte. Jag ska övertyga dem om att jag kommer att vara lojal med dem, eller bedra dem. Eller mer konkret - visa att jag tycker tillräckligt mycket om dem att jag är villig att ge dem mina pengar.

Det är ju inte en helt rättvis bild att jämföra företaget med en osäker ungdom. Det är nog mänskligt att vilja bli sedd och uppskattad. Jag tror dock inte att en ifylld enkät ger företaget särskilt mycket självkänsla och slutar skicka utvärderingar. Men jag skulle önska lite mer självsäkra bolag som tänker "vi vet vad vi håller på med, våra kunder tycks nöjda, alltså slösar vi inte deras tid med massa onödiga enkäter."

Kommentarer

Bra tankar. Sällan fyller jag i dessa enkäter.
Matilda sa…
KulTur i Natur >> Ibland kan jag göra det, men då är det nog främst organisationer jag stöttar eller officiella statistiska undersökningar. Möjligen efter en hotellvistelse. Men de rent kommersiella blir jag mest less på. Min tid ska räcka till annat!
Har aldrig tänkt så kring företag men just det där att vara känslig för vad andra runt omkring mig tycker om mig känner jag igen mig i. (Sorry längsta meningen) Precis som Tony ovan fyller jag inte i dessa undersökningar.
Jag är så trött på dessa mail som kommer flera om dagen. De är numera så många att det skulle ta mig en hel arbetsdag att fylla i alla. Varje vecka. Jag har satt i system att bara svara på dem om jag är missnöjd. Att gnälla ger i alla fall mig en viss tillfredsställelse.