En gratis skottdag?

Dagens fundering har varit huruvida jag idag på skottdagen egentligen jobbat grattis idag eller ej. Jag har årsarbetstid vilket innebär att jag ska arbeta ett visst antal timmar under ett år fördelat utifrån verksamhetens behov. Någon gång försökte jag räkna ut hur många arbetsdagar à 8 timmar det faktiskt innebär när man räknat bort semesterdagar och huruvida det påverkas av röda dagar som flyttar runt beroende på året. Men jag tror jag gav upp det där projektet.

Nåväl, oavsett så blev det ett dagsverke med en hyfsat arbetsinsats.

Kommentarer

Ajli sa…
Så märkligt, jag har aldrig tänkt på det, tänk om det är en gratisdag! Nä, känns som att någon annan borde ha reagerat på det tidigare och sett till att det finns avtalat på något sätt med i beräkningarna. Bra jobbat, och hej från första mars :)
Intressant frågeställning, den har jag inte tänkt på själv tidigare. Hoppas du inte jobbat gratis, men det jämnar säkert ut sig någonstans tänker jag. Trevlig helg!
Anni sa…
Visst är det intressant att fundera över? Alla med månadslön har väl tjänat på att februari i vanliga fall bara är 28 dagar ...
Tror jag ska påminna yngste sonen om att han bör undvika att jobba natt när det blir sommartid i påsk.
Matilda sa…
Ajli & Anna >> Ja men precis - jag tror också att det finns någon rättvis uträkning eller att det jämnar ut sig :)

Anni >> Det har du så rätt i - februari är ju kortare än andra månader men med samma lön! :)
Jenny B sa…
När jag läste snabbt tänkte jag först att ditt dagsverke utgjordes av många omräkningar på hur mycket skottdagen och de röda dagarna påverkar din årsarbetstid, men så var det förstås inte! :) Jag mindes för ett ögonblick arbetsplatser med tidrapportering som var så komplicerad att man önskade sig en extra post för att kunna rapportera tiden som gick åt för att tidrapportera...
Matilda sa…
Jenny B >> På ett jobb satt jag typ med "bemannande" chef en gång i halvåret i ca 1,5 timmar för att planera halvårets bemanning. Det var lite knasigt, eftersom det tog tid från mig (som jag inte ingick i mina arbetsuppgifter), och att chefen hade detta som ansvarsområde och uppenbarligen gjorde det samma med nästan alla anställda...
Jag hörde någon nämna detta på radion i år. Jag har aldrig tänk på det innan. Här hittade jag lite om det:
https://kollega.se/arbetstid/skottar-sa-paverkas-lonen
Matilda sa…
Nilla >> Tack för länk :)