Västkusten?

Sedan jag kom tillbaka från England* började jag upptäcka Sverige. Jag insåg att det fanns så mycket att upptäcka som jag aldrig sett. Sakta har jag vidgat mina vyer och färglagt de gråa zonerna. Ju mer man ser, desto mer inser jag hur mycket mer det finns att upptäcka. Inför sommaren är blicken riktad mot Västkusten. I princip hela havssträckan på västra sidan av landet är en gråzon för både mig och sambon. Ja, borträknat Göteborg då. Och Skåne, men jag tror skåningar skulle protestera mot att landskapet skulle vara en del av Västkusten.

Men vad gör man på Västkusten? Var finns det knasiga konstverk? Imponerande slott? Godaste bakverken? Mysigaste pensionaten? Spännande museum? Charmiga sommarteatrar? Vackra botaniska trädgårdar?

Hittills har jag en lista där det står Tanums hällristningar, skulpturparken i Pilane, Marstrand, Grimeton radiostation samt Tjolöholms slott. Plus ett antal temalekplatser.

Men jag tänker att det finns så mycket mer. Alla idéer och förslag mottages tacksamt! 

*För kontexten: jag bodde i London i knappt två år för 13 år sedan, alltså en hel evighet sedan. Men det var en viktig tid i mitt liv och det har blivit som att mitt liv är indelad i före och efter England.

Kommentarer

Då vill jag tipsa om Göteborgs skärgård. Hönö, Öckerö, Fotö, Hälsö och Rörö. Inte alls lika turistfyllt som andra västkustska platser, men lika vackert. Jag har bloggat om det, så sök på önamnen hos mig så hittar du vad jag skrivit. Kul att planera inför ert besök där!
Tony sa…
Jag har tillbringat mycket tid vid Halländska västkusten och Skåne. Så här direkt kan jag inte säga några specifika platser eller sevärdheter. Jag skulle resa på gamla E6 ex. mellan Varberg och Halmstad några vackra sommardagar. Göra små avstickare ned till Fästningen i Varberg kanske promenera den fina vägen från Fästningen fram till Apelviken. Åka till Hamnen i Träslövsläge... ta alla möjligheter att göra sidoavstickare till de små fiskehamnarna och köra de ännu mindre vägarna mellan de små orterna nära havet. Falkenberg, promenera Doktorspromenaden utmed Ätran inne i stan. Åka fram till Skrea havsbad med alla badhytterna och den långa stranden. Efter Falkenberg krångla dig in på gamla E6 igen och resa utmed den fram till Halmstad OCH göra utstickare på sidovägar ut till havskanten. Mycket av dessa små pärlor upptäcker jag fortfarande då vi åker in på små oansenliga vägar ut till havet. Ta inte motorvägen utan det bästa tipset jag kan ge är att ta de mindre vägarna närmare havet då får ni se mer. Jag har arkiverat mycket på min blogg om dessa orter även runt Skåne, bara att söka kanske kan ni få något tips.
Ajli sa…
Så roligt, verkligen!! Jag har aldrig utforskat Sverige (är en åksjuk en, så hela förflyttandet blir så hindersamt), men jag har varit i Göteborg två gånger... som ung tonåring. Så vad gjorde jag? Jo, raggade på några killar från Gothia cup och åkte Fritt fall.
Matilda sa…
Anna >> Åh, toppen! Ska genast kika in och se vad du bloggat om :)

Tony >> Det låter underbart! Småvägar erbjuder onekligen en mycket trevligare upplevelse. Men jag börjar inse att vi kanske måste dela upp det här på flera semestrar för att inte jäkta.

Ajli >> Usch och fy för åksjuka, förstår att det inte blir kul att resa då. Jäklar vad modig du är - både raggningen och fritt fall, i synnerhet det sista ;)
Emma sa…
Rekommenderar också Varbergs fästning, väldigt fint där omkring!
Håller med om att det finns enormt mycket att upptäcka i Sverige, det är trots allt ett väldigt stort land. Jag har massor kvar att upptäcka bara i Uppland och då har jag ändå bott här i 10+ år... ^^
Matilda sa…
Emma >> Fästningen känns onekligen som en plats som bör besökas!
Härligt ändå att du inte blivit "klar" med Uppland. Det är ju roligt att kunna upptäcka nya ställen :)
Jenny B sa…
Nordiska Akvarellmuseet ligger i en trevlig omgivning på Tjörn och verkar ha en intressant utställning i sommar! Jag var där häromåret och var glad att jag hade köpt tunga konstböcker så att jag inte blåste bort på väg tillbaka till bussen, haha!
https://www.akvarellmuseet.org/
Matilda sa…
Jenny B >> Åh vilket bra tips! Och nära Pilane också. Tack :)(hoppas dock på lite mindre blåst...)