Berättelsen om en musikalisk karriär som gick i graven

I helgen hörde/såg jag flera småkonserter av elever på musikskolor. De flesta var i högstadie/gymnasieålder men några var lite yngre. De spelade piano, fiol, elgitarr, någon sorts flöjt, trummor... En himla massa instrument, helt enkelt. Och de allra flesta var så bra att man tappade hakan och bara stod och gapade. 12-åringar spelade långa avancerade pianostycken utan att ens ha noter framför sig och det såg ut som att de smekte tangenterna. Jag var djupt imponerad!

Nästan direkt fick associationer till min egen musikaliska karriär. En något kort och obetydlig del av mitt liv. Som femåring spelade jag fiol i en termin eller två. Det lät inget vackert och jag kommer inte ihåg om det var mina föräldrar som fick mig att sluta eller om det var jag som gav upp.

På lågstadiet hamnade jag i en försöksklass. En dag i veckan kom musikskolan dit och då hade vi två timmars musiklektion. Jag åkte på att spela cello, trots att jag försökte få dem att förstå att jag hade spelat fiol innan. Under dessa tre år fick min klass stå för en hel del underhållning på skolavslutningarna. 25 elever som varken spelade i takt eller samstämmigt. Jag tror föräldrarna såg det som tortyr. Fast tredje året lät det nog någerlunda i alla fall, man kunde nog utskilja Blinka lilla stjärna bland allt stråkgnissel. Så vitt jag vet, så upprepades detta aldrig för någon annan klass, man kan ju undra varför...

Under ett av dessa tre lågstadieåren gick jag dessutom på extralektioner på musikskolan för att bemästra min cello på en högre grad. I början gick det bra. Läraren skrev - liksom i skolan - ut benämningarna för varje not. Exempelvis A3, A4, B1 (tre fingrar på sträng A, osv). Men sen tyckte min fröken att det var dags för mig att lära mig noter. En lärde jag mig. Sen ville jag inte mer. Det var ju svårt, det fanns en miljon olika noter! Så jag slutade. Och begravde därmed en musikalisk karriär som för eller senare hade gått under av sig själv så småningom. På sätt och vis slutade jag med flaggan i topp, innan alltför många hann inse att jag inte hade begåvningen.

Vilka instrument spelade/spelar ni? Och varför valde ni att sluta/fortsätta med lektionerna?

Kommentarer

Anonym sa…
Jag testade att lära mig spela gitarr. Det gick riktigt bra ändra tills jag skulle få in noter i min arma skalle - då var det stopp!

Tror det var en himla tur att jag fattade att sluta i tid - är NOLL på graden musikalisk. När jag kör bil "sjunger" jag alltid med i låtarna jag lyssnar på och det driver för det mesta mina barn till vansinne :D
Anonym sa…
min mamma tog med mig till kommunala musikskolan i enskede för att jag skulle prova ut ett instrument. blockflöjt var hennes idé, för det hade hon spelat. jag plockade dock upp en tvärflöjt och blåste i. instruktören blev mycket imponerad av den fina ton jag fick och sa att jag var en naturbegåvning. sen spelade jag tvärflöjt några år, alltmer motvilligt. det sista året skolkade jag från nästan alla lektioner, och sen när min fröken slutade skyllde jag på det, och slutade själv. jag hade då skämt ut mig på flertalet avslutningar och julfester för övrigt. hu.
Matilda sa…
nette >> Vad skönt att höra att det är fler än jag som inte fattar noter. :)

Fredrik >> men om du var en naturbegåvning så kan du väl inte ha skämt ut dig? Men jag känner igen det, att tvingas spela på avslutningarna var inte något man gärna ville göra
Cax sa…
Jo, det var ju jag och blockflöjten.
Min lärare "sillen" stod ut med mig i två terminer. Sedan så gick vi åt varsitt håll.
Det gick inge vidare för mig. Kude helt enkelt inte lära mig noter.
Men idag spelar jag lite ukke och lite gitarr. Men mest spelas det nog på gitarren till Guitar Hero.
Anonym sa…
Började spela tvärflöjt när jag gick i fyran eller femman, och höll ut tills nian tog slut. Nu ligger flöjten i en låda på Gotland och samlar damm.

Istället så försöker jag nu i vuxen(?) ålder lära mig ackord på gitarren så att jag kan bli en såndär fin och hurtig dagisfröken sen. Det går ganska bra ;)

Måste ju dock få skryta lite med att jag kan noter. I alla fall till tvärflöjt, haha.
Matilda sa…
Cax >> ukullele är inte fy skam! Och jag tycker nog också att Guitar hero can få räknas som ett instrument ;)

Linn >> ser man på! det visste jag faktiskt inte! :) du får lära mig noter en dag!
Anonym sa…
Jag ville spela piano eller fiol men det blidde liksom aldrig så. Å andra sidan kan jag inte ens ta de enklaste ackorden på en gitarr (jag har försökt upprepade gånger), så det var väl lika bra. Fast jo, det hade varit sjukt roligt att kunna hantera ett instrument. Jag ska tvinga mina barn att åtminstone försöka lära sig något instrument :)