Det här med att betala räkningar...

Så, då har man betalt räkningarna denna månad också. Varje gång är det världens noja. Vissa företag har nämligen kommit på att det där OCR-numret ska vara så långt och klyddigt som det bara går. Man sitter där och dubbelkollar och trippelkollar så att det blev rätt. Någon verkar nämligen ha bestämt att ju fler siffror, desto roligare! Eh, ursäkta mig men varför?

Min hypotes var från början att ju större företag desto fler nummer i och med att då har man fler kunder och måste skicka ut fler räkningar och då behöver man fler sifferkombinationer så att det blir rätt (pew, det var en lång mening). Men så upptäckte jag att mitt hyresbolag hade en dubbelt så lång sifferrad som referensnummer jämfört med mitt elbolag, och det senare är betydligt större. Ingen logik alls med andra ord.

På räkningen till tandläkaren stod det inget referensnummer alls. Och vid sådana tillfällen är det ju tänkt att man ska skriva ett litet meddelande i stället för OCR-koden. Sitt namn och kund/-patientnummer är det väl tänkt. Fast idag kände jag faktiskt för att skriva "här får ni pengarna för tandtortyren, nästa år kommer jag inte!". Men jag gjorde det inte... Risken skulle väl vara att jag inte fick en betalningsanmärkning i stället om jag nu inte tillade mitt namn, eftersom det då inte skulle gå att avgöra om jag betalt räkningen eller ej.

En annan sak som har med räkningar att göra är att jag insett att skulle internet en dag kapejsa (jag är övertygad om att ett sådant stort nätverk har någonstans en brist som i teorin skulle kunna innebära att allting bara försvinner en dag) så vet jag inte hur man betalar räkningar manuellt! Postgiro (förlåt, PLUSgiro heter det numera)? Hur fungerar det? Lägger man bara ner alla sina räkningar i ett kuvert och skickar iväg och så löser banken det? Ja ni ser, det hade blivit katastrof...

Kommentarer

Anonym sa…
hahaha. Jag betalar mina räkningar nästan manuellt genom bankgiro. Alltså jag fyklller i en blankett och lägger de på lådan. Jag vågar inte mig på internet ännu. Är en gammal tant då det kommer till det ;-)
Haha....det var en rolig fundering, jag brukar ha åtta varje morgon men efter att ha blivit utmanad att "skriva åtta saker jag inte skulle ge en sportslig chans" så har jag bestämt mig för att sluta fundera så mycket...
;)

Jag har utmanat ALLA att göra den! Dig med!
Anonym sa…
ja du enliget dom som "vet" så kommer internet att havererar om ca 5-10 år om det fortsätter växa i den takt det gör idag...
Räkningar ja.. dessa siffror får en att grå hår.. :0(
Anonym sa…
Intressant. Jag vet inte heller hur man gör när man betalar räkningar old-school. Jag tycker till och med att nätet är alldeles mossigt ibland. Till exempel att min räkning inte betalas i den sekund jag trycker på OK. Jag är kanske en av dom som kommer få ett helvete om eller när internet får sin giant krasch.
Anonym sa…
Tyvärr måste man betala för att få lägga sina räkningar i ett kuvert och har man inte tjänsten i fråga, får man nog snällt stå och köa på någon bank eller Kassatjänst eller vad det nu heter.
Matilda sa…
Maria >> Men du vågar blogga på nätet och så? :p

Stellapolaris >> Nja, jag vet inte om jag känner för att utmana mig själv i det. Inte idag i alla fall, får se senare i helgen.

Björn >> Internet kommer alltså att haverera!!?? Går det att göra en backup-kopia på sin blogg?

Linn >> Vi tillhör nog helt enkelt fel generation! ;) Men anledningen att de inte betalas samma sekund som du trycker på OK är ju för att banken måste vara öppen. Och banktiderna är ju lite speciella...

Cat >> Jag tror att man måste betala för att få betala räkningarna på internet också. I alla fall genom vissa banker. Men eftersom jag är student så får jag det gratis :D Problemet blir väl sen när man måste börja jobba, då måste jag hitta något annat gratis-sätt....
Anonym sa…
det där är ständigt lika förvirrande, som jag faktiskt skrivit en mening om en gång. men det är nog inte hela världen om internet skulle krascha. man kan ju deklarera via sms, så varför inte betala sina räkningar på samma vis?
Matilda sa…
Fredrik >> Ja varför inte!? :) Det finns ju något som heter telefonbanken, :)