Kanelbullen vs. Prinsesstårtan

Att det är kanelbullens högtidsdag idag har kanske inte undgått många. Jag tänker inte uppmärksamma det något vidare här i år, det gjorde jag ju förra året. I stället tänkte jag göra er uppmärksamma på den kak-hierarki som tydligen finns i samhället. Ja, det är sant, någon har rangordnat kakorna!

Såg en skylt förra veckan på ett konditori jag passerade, där stod det stort att det var Prinsesstårtans vecka! Kanelbullen får alltså en dag, precis som mjölken får sin dag och FN får sin. Men Prinsesstårtan, den ska tydligen få en hel vecka! Det känns ju inte vidare rättvist. Folk kanske känner sig provocerade nu, men jag hävdar bestämt att kanelbullen är mer populär än den gröna rosbeklädda tårtan. Det borde vara kanelbullen som får en hel vecka! Dessutom, för att tynga min argumentation med konkreta bevis, vem har råd att äta gräddig tårta sju dagar i rad? Kanelbullen är mer folklig, lagom billig (om man bakar dem själv, så som jag gör) och borde därför komma högre upp i bakverkspyramiden.

För övrigt anser jag fortfarande att det är lite småtramsigt med de här dagarna. :)

Kommentarer

Anonym sa…
Jag tycker att det är mer än småtramsigt, jag tycker att det är heltramsigt:)
karro sa…
o prinsesstårta som inte ens ä gott! snart blir det väl sockerkakans, buddapestrullens o kladdkakans dag. fast kladdkakans dag skullle ju vara mumsigt...
Matilda sa…
Cat >> :D haha, ja det är det ju faktiskt!

Karro >> Jag gillar inte marsipan själv så jag instämmer! Fast EN dag hade jag velat ha: Rabarberpajens dag :D Men det blir lite fånigt i längden eftersom snart ska alla maträtter ha sin dag....
Anonym sa…
det är ett elände med alla dagar. i måndags var det barndagen, idag kanelbullen, snart kommer fn-dagen, nyss var det den här bloggens födelsedag och dessutom är det 18:e efter trefaldighet på söndag, kristendomens allra mest heliga högtidsdag, eller är det möjligtvis 23:e efter trefaldighet som kommer om några veckor som är den heligaste dagen? hur som helst, vilken stress! min fråga är om det finns någon dag på året som inte är paxad av någon form av högtid?
Anonym sa…
Hej Kanelbullen!

Jag tycker inte det är heltramsigt eller ens småtramsigt; jag tycker det är alla tiders! Man borde namnge alla årets dagar efter bakverk eller andra goda saker, så att man tvingar sig själv att unna sig dem. Hur ofta annars äter man t.ex. en schwarzwaldtårta på en vanlig tisdag, eller napoleonbakelse på måndag till efterätt?

Tycker det är en helsmart, och ger en extra energi att unna sig av livet. Tack, kanelbullen!

(som vanligt är det inte killen i bloggen som skrivit inlägget)
Anonym sa…
Håller med om att det är tramsigt.

Det är med nöd och näppe som jag lyckas håller reda på mycket viktigare dagar, såsom födelsedagar *hehe*
Matilda sa…
Fredrik >> Nja... Jag tror inte det! Inte om man ska ta hänsyn till alla länders olika tradioner och så. För kanske tio år sedan undersökte min mamma detta, och då fanns det nog tre lediga dagar, men det var ju innan kanelbullens och mjölkens dag...

Tomas >> Haha, ja det hade kanske varit gott. Men kanske inte så nyttigt. Då hade vart annat år fått vara "den nyttiga matens år"...

Nfavm >> Födelsedagar är mycket viktigare! Inte för att det är många som kommer ihåg min.. :s
Personligen tycker jag att man kan äta kanelbullar och prinsesstårtor när fan som helst.....

Annars var det ett roligt inlägg!
;)
Anonym sa…
Hade ingen aning om att det fanns speciella dagar eller veckor för bakverk men nu när jag vet så håller jag med dig - jag äter hellre kanelbullar i en vecka än princesstårta.... :)
Matilda sa…
Stellapolaris >> Fast lussebullar har ju en viss charm att ätas endast vid juletid... :)

Nette >> I Finland har man kanske en sundare inställning och lägger inte en massa energi på petitesser?
Anonym sa…
hallå,vad är det jag hör! glömmer folk bort din födelsedag? jag vet tyvärr inte när du fyller år, men om du redan fyllt i år så Grattis på födelsedagen i efterskott!!! Ett fyrfaldigt leve för Matilda, hon leve Hurra Hurra Hurra Hurra!!!
Matilda sa…
Fredrik >> :D Man tackar tackar. det var ett tag sedan visserligen.. och det var väl två kompisar som kom ihåg mig utöver familjen så man ska väl inte klaga....