Bortglömt aprilskämt?

Observerade en lapp i mataffären idag som kändes som ett bortglömt aprilskämt. Butiken har infört nya regler, alla under 40 år ska visa legitimation vid köp av alkhol eller tobak. Jag har grunnat på detta några timmar nu och kommit fram till att det måste ha varit ett aprilskämt (fast hur har jag missat lappen under tre veckors tid?) för kassörerna kan väl se skillnad på en 39-åring och en 17-åring? För även om den förre gärna skulle vilja se ut som en tonåring igen så finns det väl ändå en utbredd åldersnåja hos våra tonåringar som gör att de inte gärna försöker se ut som 39?

Kommentarer

cat sa…
Fast det är ju inte som i butiken där en 75-åring nekades köpa för att han inte hade legitimation med sig.
Man undrar ju vad sådan där id-noja egentligen beror på?
Anonym sa…
Ja, jösses. Orkar inte med allt överbeskyddande i tid och otid. Jag har tröttnat på att visa leg och tar det inte alls som "en komplimang" när jag blir tillfrågad...
AnnCharlott sa…
Fakttiskt så har jag en kompis som - mäkta stolt jag lovar - kom och berättade att han fått visa leg på systemet när han var kring 40 år. Men - vilket jag inte hade hjärta att säga till honom - det berodde nog snarare på en tankevurpa hos kassörskan än på att han såg så väldigt ung ut.
Matilda sa…
Cat >> Precis... den som inte ser skillnad på en 75-åring och en 16-åring borde inte sitta i kassan...

Maria >> Det kan ju vara lite kul att se ung ut, men efter ett tag så tycker man ju att man har passerat den där gränsen för att se ut som 18/20/26 eller vad det nu kan vara...

AnnCharlott >> haha, ja det kan ju vara en boost för självförtroendet för vissa
Tomas sa…
För ovanlighetens skull jag är av precis motsatt åsikt! :)

Jag tycker inte det har något att göra med att kassörsen inte kan se skillnad på en 40-åring och en 16-åring, utan det hela handlar istället om att kassören överhuvudtaget ska behöva anta ålder. Om ALLA ska visa leg, oavsett om man är nyss fyllda 18 eller närmar sig 80-strecket, så kan ju heller ingen klaga på att man ber om leg? Det handlar inte om ålder, utan om att kunna legitimera sig. Om man sen glömmer leget får man skylla sig själv, 18-åring som 80-åring. Det är min åsikt iaf. :)
Karin sa…
Jag brukar känna mig lite ledsen när jag inte får visa leg på systemet...

Men jag har haft jobb där det varit åldersgräns för kunder. Och då är det enklare att rutinmässigt be alla om leg - då riskerar man inte att missa någon.
Matilda sa…
Tomas och Karin >> Jo jag förstår att det blir smidigare om alla visar leg, det underlättar kassörernas jobb (och borde ju roa dem eftersom de får se många lusiga id-foton...). Samtidigt känns det lite elakt att tvinga folk att springa runt med id-kortet/passet/körkortet i fickan alltid (under förutsättning att man eventuellt kanske någon gång kommer köpa något som krävs legitimation). Ibland är det rätt skönt att vara anonym