Nyttan med mina s.k. "hobbykurser"

Jag har tidigare varit kritisk till Svenskt Näringsliv här på bloggen, och idag har de givit mig ytterligare en anledning. Nu tycker de att humaniorastudenter ska få begränsat med studiemedel. Logiken verkar vara: höj studiebidraget för utbildningar som genererar fler jobb och högre lön, och sänk den för alla som läser "nöjeskurser" och "hobbykurser" och inte tar sina studier på allvar. Bara titeln i sig är skrämmande: "Konsten att strula till ett liv." Tack för den!

– "Vi vill inte peka ut några särskilda utbildningar. Det handlar om utbildningar som inte ger individen någonting vad gäller arbetsmarknaden i framtiden, säger en av rapportförfattarna, Malin Sahlén och understryker att det inte handlar om att strypa utbildningarna som sådana." (DN)

Jag har en hel del sådana "hobbykurser", men de har alla varit akademiskt grundade och givande på ett eller annat sätt. Mina dramakurser innehöll spår av pedagogik och projektplanering. Kurserna om medeltiden i samtiden är nyttiga inom såväl historia som turism. Kreativt skrivande är nyttigt inom alla jobb som kräver viss formulering - såväl advertisement som rapportförfattande. Etnologi och historia förklarar vem vi är och varför vi gör som vi gör, samt lär ut tekniker att studera omvärlden på ett sätt som kan vara gynnsamt i både näringsliv som kultursektor. Den enda kurs som jag faktiskt ser minst nytta i är statsvetenskap ett ämne som faller utanför humaniora. Visst, a-kursen gav mig basförståelse för vissa samhällsfenomen, men det lilla jag minns kommer jag inte ha någon konkret användning för i arbetslivet.

Förvånad (dock positivt förvånad) är jag dock när jag läser att biträdande utbildningsministern Sabuni uttrycker sig kritisk till idén. Min tidigare uppfattning av regeringens utbildningspolitik har varit att de velat se till att studenter studerar så kort tid som möjligt och tar så lite studielån som möjligt, något detta förslag verkar luta åt.

AnnCharlott funderar så här över samma nyhet.

Kommentarer

AnnCharlott sa…
Om jag inte helt tar miste så var det väl de ämnen som kan sammanfattas under rubriken Humaniora som utgjorde de tidigaste universiteten. Sådant som civilingenjör (som är ett av exemplen på "nyttiga" utbildningar i SN:s rapport) är väl egentligen en relativt ny företeelse på universiteten.
cat sa…
Folk ska få läsa vad de vill anser jag.
Jag menar studielånen ska ju ändå betalas tillbaka, så varför ska staten eller näringslivet lägga sig i vad individen har valt att studera.

Heja humaniora!
Anja sa…
Det är ju verkligen helt sjukt! Kulturarbetare ska helst jobba ideellt och alla "hobbykursare" ska klara sig bäst de/vi kan. På ett sätt var det i ofs väntat. Bara man kollar på utlysta doktorandtjänster så ser man stor skillnad på ex naturvetenskap och juridik jmf med vilket ämne som helst inom humaniora. Och det som den blåa staten inte kan utnyttja eller tjäna på behövs inte. Rasförädling 2011? Inte för att vi får de pengarna, jag menar, det ska vi ju ändå betala tillbaka. Helt jävla sjukt!