Biologiskt arvegods

DN har en artikel om sydkoreaner som förvandlar sina anhöriga till pärlhalsband. Trångbodda kyrkogårdar har satt igång kreativiteten och numera är det möjligt att bära med sig sina käraste vart man än går.


Artikeln framställer asiaterna lite som ett märkligt folk med ovanliga vanor som måste studeras. Lite av antropologerna tänkte förr i tiden (och vissa än idag). Det här med att förvandla anhöriga till smycken och brevpressar är dock inget nytt, och inget som enbart sker i Sydkorea. I maj 2010 bloggade jag här om en liknande företeelse jag fann i Storbritannien. Dock får jag väl gardera mig med att säga att jag inte har några statistiska siffror över populariteten av dessa smycken och brevpressar innehållandes anfädernas kvarlevor så jag vet inte om det är fler än de 500 sydkoreaner som nappat på ett av de sydkoreanska företagens erbjudande.

Kommentarer

Omedelbart känns det ju lite makabert, måste jag säga. Men ringarna i linken hade ganska snygg design tyckte jag.....kanske man kan få dom med nåt annat än morfar i?
AnnCharlott sa…
Jag var nyligen i Seoul och det är alldeles riktigt att det blir mer och mer vanligt att man inte skaffar gravplats på kyrkogård, men i stället skaffar en minnesstatyett i sten. Däremot hörde jag inte något om de här smyckena.