Veckans föremål: 8. Kinesisk knut

Jag ville få lite julprägling på veckans föremål men ganska så snart insåg jag att jag har inget juligt här i London, förrutom några julkort jag fått. Och ska sanningen fram så rymmer alla mina julsaker i Sverige i en låda lika stor som två skokartonger. Men så föll min blick på en röd dekoration jag fick från en f.d. kinesisk flatmate i julklapp ifjol, en så kallad kinesisk knut. Eller möjligen kinesisk tassel, i brist på bättre översättning.

Kinesiska knutar har tydligen en flera tusen år lång tradition bakom sig. Intressant nog fick jag alltså den här som julklapp. I Kina firar man traditionellt inte jul men från de kinesiska studenter jag pratat med så verkar det lite som att den västerländska seden börjat nysta sig in lite ändå. Och det är kanske inte så konstigt eftersom allt fler människor flyttar på sig över jordklotet, tillfälligt eller för alltid. Traditionerna följer med, förändras, adopteras, anpassas. Det kinesiska nyåret firas stort på Trafalgar Square i London. Halloween har börjat rota sig i Sverige. De amerikanska studenterna bjuder till Thanksgiving. Ramadan påverkar vad mataffärerna har som extra-erbjudande. Traditioner är inte statiska, de förändras med samtiden. När de blivit statiska är de snarare del av en museiuställning som kapslar in en tidsera. Lite som debatten härrom veckan om manliga Lucior (vilket fick mig att tänka på mitt eget Lucia-uppror i mellanstadiet när jag insisterade på att vara tomte till min lärares förfäran). Även Lucia-firandet har förändrats genom åren, oavsett vi vill det eller ej.

På tal om en riktig kulturblandning så kommer juldagen firas i svensk-grekisk-amerikansk-kanadensisk-kinesisk-sydkoreansk-brittisk-tappning. Det kommer bli väldigt intressant!

Kommentarer

Åsa sa…
*flinar* Det där med lucia är verkligen ett I-landsproblem. Själv var jag "stjärnflicka" på förskolan. Alla gick runt och sa till mig att "det kunde jag inte vara" så när tåget sedan gick var jag jättearg och slog de andra barnen med stjärnan. Faskt vi kanske har kommit lite längre nu än på 80-talet?
cat sa…
God jul önskar dig!