A- till Ö-fil. Eller mysteriet i filmjölkskylskåpet.

Eftersom jag inte ätit filmjölk sedan jag var barn och då inte uppskattade smaken tänkte jag att det var dags att ge denna populära mejerivara en andra chans. Men ack nej, det faller fortfarande inte mig i smaken. Det kan ju dock vara så att jag testade fel fil, för i mejeridisken hittade jag:
  • Filmjölk.
  • Lättfil
  • Mellanfil
  • A-fil
  • Lätt a-fil
  • Långfil
  • Norrskensfil
  • Bollnäsfil
  • Kefir - den ryska filen
  • Onaka
  • Hälsofil
Och då har jag inte ens räknat in alla smaksatta varianter. Någon som kan upplysa mig om skillnader i smak, innehåll och konsistens av de nyligen uppradade? Kanske har jag till och med missat någon variant? Surmjölk - eller kulturmjölk som jag tycker låter som ett bättre namn - kallas tydligen fil efter det norrländska filbunke. Pedagogiska och fördjupade förklaringar till namnet efterfrågas dessutom.

I övrigt kan jag inte låta bli att ha med en fil-artist, nämligen barnprogrammet Hagelbäcks matrast:


Ps. För de som vill fördjupa sig i mejeridiskens utveckling och svenskens mjölkdrickande det senaste århundrandet rekommenderar jag Håkan Jönssons avhandling Mjölk: en kulturanlays av mejeridiskens nya ekonomi.

Kommentarer

Hanna sa…
Jag är inte heller någon fil-diggare. Var inte som barn, fast jag alltid var tvungen att äta åtminstone lite varje frukost. Klarar framför allt inte av lukten. Yoghurt däremot. Då snackar vi fetyoghurt, turkisk stil. Den går bra. Hur gott som helst till hemlagad hallonsylt, honung, kanel och corn flakes.
Matilda sa…
Hanna >> Precis! Varför äta fil när det finns yoghurt?
Pernilla sa…
Jag ÄLSKAR fil! Det är det jag saknat mest när jag bott utomlands, då yoghurt inte alls är samma sak. Min favorit är helt vanlig filmjölk (med banan, müsli och massa kanel). Förra veckan råkade jag dock köpa långfil och det var ingen hit, oerhört läskig konsistens. Ett tips om du är fil-nybörjare är att blanda med massa frukt som hallon, blåbär och äpple. Det är väldigt gott! (Enligt mig iaf)
Matilda sa…
Pernilla >> Se där, en filexpert som jämnar ut blocken för och emot fil! :)
Nu börjar vi dessutom komma någonstans. Långfil = läskig konsistens.
Jag testade faktiskt först smaksatt fil med vinbär eller något sådant, och den var ok, men jag misstänker att mycket där hade med det söta att göra. Tyvärr gick dominerade den naturella filens smak över flingorna med torkad frukt.
cat sa…
Säger som du, det faller mig inte i smaken.
Matilda sa…
Cat >> Jag undrar om det finns någon geografisk påverkan på huruvida man gillar filmjölk eller yoghurt?
Zarah sa…
Min personliga favorit är långfil, sen har jag inte smakat alla iofs...
Långfil har precis samma konsistens som trälim, du vet sånt där som finns i orangea flaskor, och är härligt klibbigt. Smakar lite samma som vanlig filmjölk fast fylligare och krämigare.
Ska dock påpeka att jag inte heller är något fan av filmjölk.
Matilda sa…
Zarah >> Liknelsen med trälim fick mig att inte alls vilja testa långfil nu ;)
Marie sa…
När jag bodde i Ryssland åt jag gärna kefir - godare och krämigare än filen vi hittar i våra svenska kyldiskar. Är inne på att göra egen kefir också, ska bli spännande.
Matilda sa…
Marie >> Egen fil, spännande! Du får berätta hur det går
Linkan sa…
Gjorde precis min egna kefir, smakade trälim
Linkan sa…
Gjorde precis min egna kefir, smakade trälim