Samer, tvångsförflyttning och historiecensur
Den svenska historieundervisning jag hade har visat sig allt mer problematisk ju äldre jag blivit. Först har det visat sig att den bygger på myter och nu har jag börjat inse hur den frekvent undvikit problematiska och pinsamma företeelser. Jag kan till exempel inte minnas att jag lärt mig någonting om samerna i skolan. Jag har vetat ändå att de som minoritet känt sig uteslutna eller missgynnade i samhället, men jag har inte varit helt införstådd i varför. Jag har vetat att de har eget parlament och språk men få sjunger på samiska i Sveriges folkfest Melodifestivalen. Fram till för något år sedan visste jag inte att det finns sydsamer och nordsamer och att deras språk skiljer sig åt. Pinsamt, tycker jag!
Nu i helgen lärde jag mig att när den norsk-svenska unionen upplöstes 1905 så drabbades de svenska samerna hårt. Förr kunde de gå fram och tillbaka över gränsen fritt med renarna men nu blev den politiska gränsen skarp och svenska staten ville säkra sina skatteintäkter. När samerna inte kunde hålla pli på sina renar, dvs lära dem gränsdragningar, tvångsförflyttade staten nordsamer. Ibland till sydsamiska områden vilket skapade andra slags territoriekonflikter som lever kvar än idag.
Nu talar vi alltså om 1920 och några decennier framåt. Alltså tvångsförflyttning mitt i folkhemmets Sverige!? Det här fick jag verkligen inte lära mig på historielektionerna. Möjligen nämndes det att rasbiologisk forskning på samer förekom, i så fall i ett hastigt andetag på gymnasiet. Kan det vara så att läroböckerna är censurerade genom att endast tillskriva hemska företeelser långt bak i historien, eller ännu hellre i andra länder och kulturer? Är det inte dags att göra upp med vårt förflutna och därmed börja reflektera över samernas ställning i dagens samhälle?
Är det någon som faktiskt fick läsa om samerna i grundskolan och i så fall vad fick ni lära er?
PS1. De samiska språken är hotade, och så sent som idag har det hörts nyheter om att just sydsamiska håller på att försvinna. Doktoranden i språkvetenskap David Kroik försöker hålla den levande både i sin forskning och på sin blogg.
PS2. Apropå samernas tvångsförflyttning så har Bengt Ekerlid nyligen släppt en roman vid namn De tvångsförflyttade: En roman om samer och nybyggare som måste lämna sina hem. Kanske årets julklapp till Sveriges hushåll? Jag har i alla fall lagt in en reservation på biblioteket.
Nu i helgen lärde jag mig att när den norsk-svenska unionen upplöstes 1905 så drabbades de svenska samerna hårt. Förr kunde de gå fram och tillbaka över gränsen fritt med renarna men nu blev den politiska gränsen skarp och svenska staten ville säkra sina skatteintäkter. När samerna inte kunde hålla pli på sina renar, dvs lära dem gränsdragningar, tvångsförflyttade staten nordsamer. Ibland till sydsamiska områden vilket skapade andra slags territoriekonflikter som lever kvar än idag.
Nu talar vi alltså om 1920 och några decennier framåt. Alltså tvångsförflyttning mitt i folkhemmets Sverige!? Det här fick jag verkligen inte lära mig på historielektionerna. Möjligen nämndes det att rasbiologisk forskning på samer förekom, i så fall i ett hastigt andetag på gymnasiet. Kan det vara så att läroböckerna är censurerade genom att endast tillskriva hemska företeelser långt bak i historien, eller ännu hellre i andra länder och kulturer? Är det inte dags att göra upp med vårt förflutna och därmed börja reflektera över samernas ställning i dagens samhälle?
Är det någon som faktiskt fick läsa om samerna i grundskolan och i så fall vad fick ni lära er?
PS1. De samiska språken är hotade, och så sent som idag har det hörts nyheter om att just sydsamiska håller på att försvinna. Doktoranden i språkvetenskap David Kroik försöker hålla den levande både i sin forskning och på sin blogg.
PS2. Apropå samernas tvångsförflyttning så har Bengt Ekerlid nyligen släppt en roman vid namn De tvångsförflyttade: En roman om samer och nybyggare som måste lämna sina hem. Kanske årets julklapp till Sveriges hushåll? Jag har i alla fall lagt in en reservation på biblioteket.
Kommentarer
Jag blir inte förvånad över att det inte lärs ut rätt i skolorna. Jag tror att det är liknande som i media - vi får veta vad de vill att vi ska veta, hur vinklat det än må vara.