Familjens kulturarv: Gammelgäddan och sällskapsspel

För några år sedan myntade jag begreppet "familjens kulturarv" för att förklara de fenomen som är närvarande och påverkat familjen på olika vis. Främst har jag associerat det med fysiska föremål, men det går förstås även att tala om immateriellt kulturarv (det vill säga sådant som inte går att ta på, t.ex. musik och berättande). I det första inlägget handlade det bland annat om en djävulsmask, blandband och diskborstar, i ett annat inlägg om tennsoldater.

Idag tänkte jag berätta om ett spel som hela familjen brukade spela, nämligen Gammelgäddan. Spelet går i korta (fiske-) drag ut på att ge dig ut och fiska, fånga gammelgäddan samt se till att hålla fast vid gäddan hela vägen hem till ditt bo. Du kastar tärning, snurrar på en fiskesnurra och tar händelsekort. Ett typiskt barnfamiljsspel som rekommenderas från 6 år (är dock ganska säker på att min syster spelade spelet när hon var ännu yngre). Spelplanen och figurerna är illustrerade av ingen mindre än den fantastiska illustratören och barnboksförfattaren Sven Nordqvist. Den som älskar bilderna i böckerna om Pettson och Findus kommer inte att bli besviken. Det går att hitta nya saker på brädet varje gång man spelade.

Galne greven, Bäverhövdingen, Älgen, Kråkan och Vilda grisen är de fem karaktärerna du kan välja på. Hos oss valde nog vi alla samma figurer varje gång. Spelet lever fortfarande kvar i familjen (är dock lite osäker på om jag har originalet eller om jag köpte "nytt" på loppis) och ibland på spelkvällar med vänner.
Vilket eller vilka sällskapsspel är klassiker i er familj? Eller spelade ni kanske inte alls tillsammans?

Kommentarer

Unknown sa…
Vi spelar (eller spelade i alla fall) alltid glassbilsspelet på vårt landställe under sommaren. Man fick det när man köpte tillräckligt mycket glass från glassbilen typ 1992 eller så. På spelplanen är varje ruta en glassort, alla har en uppsättning med kort med alla glassarna på. man slår tärningen, går med sin glassbilspjäs och får sälja den glass som är på rutan man kommer till. Plus div händelsekort. Kanske inte jätteroligt med det är glass, alla kan vara med och spelutbudet på landet är begränsat.
Matilda sa…
Unknown >> Det här lät vagt bekant. Googlade lite och såg att det finns ett spel ute på Tradera och ja, jag är helt säker på att vi hade ett sådant spel också! :-)
Tidigare glassbilskörande mamman sa…
Nja, det spelet minns inte jag. Kanske du spelade det hos en kompis?
Anonym sa…
Åh så kul att se att flera familjer delar vår fäbless för Gammelgäddan!

I Coronaisolat hemmavid (vi bor i Norge) skulle vi komma överens om vilket spel vi ville spela tillsammans ikväll. Spelet som så länge varit det enda alla älskar samtidigt blev framröstat även idag (”barnen” är 15, 17 och 24 vid det här laget). Jag fick ge mig till att bildgoogla ”Galne Greven” (för att kunna tillverka en ny spelpjäs eftersom den knasdåren pyst iväg) och ramlade då in på den här bloggen. Mycket trivsamt!
Matilda sa…
Anonym >> Vad roligt att Gammelgäddan håller modet och humöret uppe i dessa tider!
Den galne greven är ett måste i spelet, hoppas ni får till en ersättare! :)