Middag à la 1911: Bärpannkaka

Bärsäsong innebär möjligheten att testa fler äldre recept och se ifall de fortfarande är bärkraftiga (hehe, pun intended). I flera recept har det stått att det ska innehålla lingonmos. Exakt vad som avsågs i denna kokbok kan jag inte med säkerhet säga, men efter lite konsultation med äldre generationer har jag valt att använda rårörda lingon för detta matexperiment

 Bärpannkaka (för 4 personer)

Bärpannkaka, eller kanske bör den kallas lingonpannkaka.

1/2 liter lingonmos (motsvaras troligen av rårörda lingon)
1 liter mjölk "eller i brist härav, vatten)
2-3 msk sirup (sirap) eller socker, mängden beror på ifall lingonmoset är surt eller sött
6 kkp (9 dl) råg- eller grahamsmjöl (jag använde grahamsmjöl)
1 kkp (1,5 dl) vetemjöl
2 msk växtfett (jag använde smör)

Bärpannkakakan innehåller lite förvånande inte ägg. Men å andra sidan, innan djupfrysningstekniken och storindustrin påverkade livsmedelshandeln, så var äggsäsongen var på våren och lingonsäsongen på sensommaren.

Mjölk och lingonmos blandas. Därefter vispar man i mjölet och sockret samt "en del av det smälta fettet". Resten av fettet blir - gissningsvis - kvar i den ugnspanna som pannkakan ska hällas i. Receptet förordar att den steks en timme i en stekpanna i ugnen. Det blir rätt mycket smet så jag gjorde den i en vanlig långpanna på 200°. Efter en halvtimme var kakan något grötig så den fick vara i en timme. Pannkakan ska visst ätas kall.

Grötig smet med lingon i.

Omdöme och förbättringspotential: Givetvis behövde jag först testa den varm. Det var nog (vad jag föreställer mig) lite åt "stekt gröt", lite segt men med syrlighet från lingonen. Eftersom jag gjort den i en långpanna var den inte så tjock, vilket kan ha bidragit till segheten, något som även är påtagligt när den ätes kall. Därför skulle jag nog rekommendera att ha en mycket mindre ugnsform. 

En faktor som möjligen kan haft påverkan på smaken smaken är val av mjölk. Jag råkade köpa mellanmjölk (sambons preferens), hade jag tänkt ett steg till så skulle det ju säkerligen ha varit en betydligt fetare mjölk eftersom detta var innan homogenisering och pastörisering av mjölk*. Samtidigt föreslår receptet utbyte till vatten om man inte har mjölk. Det var egentligen inget fel på smaken, men dess kompakthet och seghet drog ner betyget något. Möjligen skulle den bli lite mer fluffig med bakpulver i. Som "huvudrätt" mättar den säkert fyra, men som kvällsfika så räcker den till fler.

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911

 *Läs mer om mjölkens kulturhistoria i etnologen Håkan Jönssons avhandling Mjölk: En kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi (2005).

Kommentarer