Historisk mat på moderna fat: Svampbullar (1940)

Det är ju tur att jag inte tänkt mig en karriär som matbloggare. Mina bilder gör inget anspråk på att visa upp ett städat kök eller dölja misstag. Jag har kommit fram till att en stor del av det här hobby-projektet med att testa "historisk" mat har en mer kulturhistorisk eller etnologisk grund, dvs att kunna reflektera över dåtid och samtid. Det är så mycket som förändrats, både i samhället och på våra tallrikar. Kokböckerna är en väg att komma åt dessa förändringar i normer och vanor.

Svampbullar

Svampbullar, här serverat med sill, sallad och oliver.

1/2 msk smör till gröten + 2 msk till stekning av svamp + 2-3 msk till stekningen av bullarna
2 kkp (3 dl) vatten
1 kkp (1,5 dl) risgryn
3 kkp (4,5 dl) mjölk
1,5 liter svamp
salt
socker
peppar
2 ägg
1 kkp (1,5 dl) skorpmjöl

Koka en gröt på vatten, mjölk, risgryn och 1/2 msk smör och låt svalna. Eller ännu bättre, använd överbliven risgrynsgröt, antingen köpt eller egenkokt. Att koka upp risgrynsgröt endast för detta ändamål är i min mening lite tidsödande. Rensa, skölj och skär svampen i bitar. Bitarna - upptäckte jag i efterhand - bör inte vara för stora, skär hellre i små bitar. Stek svampen i drygt 2 msk smör, tillsätt kryddorna. Blanda svampen med gröten och rör ner ägg. Smaka av.

Forma bullar av smeten. Vänd bullarna i ströbrödet. Stek i smör. Serveras enligt anvisningarna med potatis och "någon vegetarisk sås". Receptet har tillfogats en anmärkning: "Kan även serveras i form som svamppudding."


Omdöme och förbättringspotential: Det här var en helt okej rätt. Vegetariska bullar gjorda på risgrynsgröt har ju tidigare visat sig vara en otippad favorit. Svampen bör som sagt skäras i mindre bitar. Här tror jag det finns utrymme att låta svampen stekas med lök och vitlök eller kryddas med andra kryddor.

Reflektioner: Till skillnad från 1911 så verkar man få tillsätta peppar i maten - hurra!

***

Receptet är hämtat ur Moderna grönsaksrätter (1940, andra upplagan) av Kate C:son-Carpenter (skolkökslärarinna vid Göteborgs Folkskolor). Utgivare är Svenska fruktföreningen i Urshult. Priset då var 1:65 kr, vilket motsvarar ca 43 kr i dagens penningvärde (källa: Edvinsson & Söderberg 2011).

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer