Historisk mat på moderna fat: Bajerska bullar (1930)

Det här receptet tänkte jag först skulle bli som gnocchi, men det visade sig mer bli en kombination av knödel och kroppkakor. Korrekt stavning kanske bör vara bayerska bullar, å andra sidan så har jag hittat ett liknande recept med namnet "bäjerska bullar" från 1915, som serveras med turska bönor (även kallat turkiska bönor, en slags skärbönor), potatis och sallad. Oavsett namn så är detta ett recept jag varmt rekommenderar!

Bajerska  bullar

Bajerska bullar (eller möjligen även kallat knödel) med skirat smör.

1 kkp (1,5 dl) kokt riven potatis
150 gram vetebröd (jag använde rostbröd)
2 msk mjöl
2 dl mjölk
2 ägg
2 msk finhackad stekt lök
2 msk smör (till servering)

Börja med att finhacka och stek löken. Lägg brödet i mjölken och låt blötas upp. Riv potatisen. Koka upp vatten med salt på spisen i en stor kastrull.

Uppmätning av bröd, det kommer att krympa när mjölk tillsätts.

Blanda potatis, uppblött bröd, lök, mjöl och ägg. Tanken är att det ska bli en fast deg. Jag hade nog för stora ägg så det blev mer smet än deg, så jag fick tillsätta mer potatis, bröd och mjöl.

Är degen så här lös så behöver du fortsätta tillsätta potatis/mjöl/bröd tills du får bra konsistens.
Därefter ska degen formas till "små bullar". Här är det lite oklart vilken sorts bullar som avses, vetebullar eller köttbullar? Jag gjorde lite större än golfbollar, eller ja, kanske dubbelt så stora...
"Bullar".
Dags att lätta ner bollarna i det kokande vattnet och låta dem koka cirka 20 minuter. Skira under tiden smöret (värm sakta, häll försiktigt av det ljusa smöret i en liten skål och låt bottensatsen vara kvar i kastrullen).
Receptet förordar servering med skirt smör och lägger till att det är en "utmärkt lunchrätt".
Bajerska bullar med bacon.

Bajerska bullar med skirt smör och lingonsylt.

Omdöme och förbättringsförslag: Gör det på gårdagens överblivna potatisar och glöm inte att salta kokvattnet. Du kan nog tillsätta annan smaksättning i smeten om du så önskar men receptet är gott som det är. Jag åt mina med skirt smör, lingonsylt och sallad. Sambon stekte lite bacon till. Det blev varsin lunch över och det var gott även dagen därpå. När jag var på knödelrestaurang i Berlin för några år sedan serverades "klumparna" med bland annat riven ost, rödbeta och kålsallad. Det går alltså att variera utifrån kylskåp och smak.

Reflektion: Jag tror att så fort vi insåg att det skulle vara som knödel så blev vi mer pepp, då hade vi en referensram. Har man inte ätit knödel eller kroppkakor innan så kanske man tycker att det här är lite märkligt. Hur det dock kommer sig att de kallas "bajerska bullar" kan jag inte utröna, knödel är ju inte specifikt från Bayern eller ens Tyskland, det är en rätt som associeras med flera centraleuropeiska länder.

* * *

Receptet är hämtat ur Lätt och läcker kost: Vegetariska recept av Margit Sjöstedt-Fellenius (1930) utgiven av P. A. Norstedt & söners förlag. Priset lär ha varit 4:25 kronor, vilket i dagens penningvärde ca 135 kronor (Källa: Edvinsson & Söderberg 2011). Samma författare tycks också ha översatt en bok från engelska om teosofi, en form av andlighetslära där allt hänger samman i någon form av cyklisk process (om jag förstått det rätt).

Det spännande med Margit, född Sjöstedt, är att det går att finna fotografier på både henne och hennes make distriktskassören vid Statens Järnvägar Daniel Fellenius samtida med boken!

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer

Anonym sa…
låter Mumsigt!

Tips för att få fint skirat smör;
smält smöret i en liten skål/bägare som du lägger i vattenbad i en kastrull. Då slipper du risken att proteinet som är i botten stelnar och bränner för fort. Det är också lättare att skopa upp det med en liten slev eller hälla av det försiktigt. Om du lämnar lite av fettet kvar i bottensatsen kan du med fördel bryna det lätt, så det får den där lite nötiga smaken och ha det på mackan efter det stelnat, mycket gott!
soliga hälsningar Sarisen!
Matilda sa…
Sarisen >> Tack för tips! Och bra idé med bottensatsen, det kändes inte så bra att bara slänga bort det