Historisk mat på moderna fat: Falsk fågel (1930)

Nu när påsken står vid dörren kanske några av er vill erbjuda ett vegetariskt alternativ på påskbordet. Kanske lite falsk fågel? Huruvida det här smakar fågel får någon annan avgöra, men namnet kan nog bytas ut mot något mer spännande. Ärtlimpa? Nötstek? Vegetarisk påskmåltid? Välj själva ett namn som fungerar hemma hos er.

Falsk fågel

Falsk fågel - eller bakad ärt- och nötlåda om du föredrar ett annat namn.

2 dl nötkärnor exempelvis paranötter (jag använde pekannötter)
1 kkp (1,5 dl) ärtpuré av gröna ärtor
1 kkp (1,5 dl) havregryn + 1 dl vatten
1 dl smält smör (ca 100 gram)
4 msk stötta skorpor (jag använde ströbröd)
2 msk grädde (jag använde 27%)
3 ägg + ägg till pensling
Salt
Socker
Starkpeppar (svartpeppar enligt SAOB)
Cayennepeppar
Nejlika (mald)
Smör till stekning

Låt havregrynen stå och svälla i 1 dl vatten i några timmar. Nötterna ska malas. Om du som jag fyndade en påse oskalade nötter innan jul så innebär det här lite arbete med att knäcka nötterna och sedan mala dem. Vi har ingen kvarn att mala men jag fickhackade och körde sedan med en stavmixer och fick ett bra resultat.

Pekannötter som knäcktes, hackades och maldes. Jag fick anledning att plocka fram nötknäpparen som sällan kommer till användning.
Ärtpurén gjorde jag av frysta ärtor som jag snabbt förvällde, hällde bort vattnet och mixade med stavmixer. Separera äggvitorna från äggulorna.
Äggulor, svälda havregryn, malda nötter och ärtpuré.

Blanda: malda nötkärnor, ärtpuré, skorpbröd, havregryn, grädde, (smält) smör* och äggulor.

Det blir en häftig grön färg.

 Smaka av med salt, socker, starkpeppar och cayennepeppar. Ta så mycket att du får en smak som du vill ha. Vispa äggvitorna till skum och rör ner i smeten.

Rör ner de vispade äggvitorna.

Nu är det dags att forma den falska fågeln. Man uppmanas att använda en omelettkniv, ett verktyg jag inte riktigt kan identifiera, möjligen är det en palettkniv (alltså ett lågsmalt verktyg som kan användas för att smeta ut grädde på tårtan). Hur man ska forma smeten framgår inte. Den kreativa kanske kan få till en fågelliknande skapelse, men jag gjorde mer av en plattare limpa. Pensla med ägg och häll över smör. Under stekningen ska du ösa på med smöret ofta. Dvs, att du skopar upp det smälta smöret/vätskan och häller det över "fågeln".

Innan den sätts in i ugnen ser den kanske inte superaptitlig ut, men håll ut!

Bakas i ugnen i drygt 45 minuter. Jag satte ugnen på 200° vilket fungerade bra. Vill du ha mer färg och stekyta kan du säkert våga dig på 225°.

Det föreslås två olika serveringssätt:

1) Gör en sås på steksmöret, lite tjock grädde och 1/2 tsk riven mesost och garnera med stekt persilja. (Jag gjorde en variant på detta med steksmör, mellangrädde och lite riven Grana Padano samt kokade potatis till.)

2) Kokta äpplen och katrinplommon samt en sås på steksmöret och lite kokossmör.

Falsk fågel med potatis, smörsås och lite grönsaker.

Omdöme och förbättringspotential: Gott! Påminner kanske lite om köttfärslimpa men godare. Antagligen går det lika bra att göra rätten på någon form av nötmjöl. Troligen går det även att effektivisera på annat sätt. Använd de kryddor du själv föredrar. Jag kan tänka mig att det skulle gå att ösa på ganska bra med cayennepeppar och kanske även ha torkad timjan eller rosmarin i. Våga ett experimentera!

*Jag inser att jag gjorde lite fel i tillagningen. Jag använde inte det smälta smöret i själva smeten. Jag misstänker att det hade blivit en lösare smet. Istället använde jag den smälta smöret till själva stekningen.

Reflektioner: Vilken tid det tog att göra alla moment... Och så mycket disk! Det här är ingen snabb vardagsmiddag utan snarare någon form av söndagsmiddag eller festmåltid. Många kokböcker - särskilt under krigsåren - har rätter med "falsk" som förled. Jag har tidigare tillagat så väl falsk gräddkaka som falsk pizza. I detta fall handlar det om att det är en vegetarisk kokbok, men annars handlade det ofta om att erbjuda alternativ till de råvaror som annars inte gick att få tag i eller var för dyra på grund av ransonering. Ifall de falska rätterna verkligen fick genomslag är svårt att veta. Grejen med kokböcker är ju att vi heller aldrig riktigt kan veta om någon lagade maten. Men jag vill verkligen slå ett slag för denna rätt!

* * *

Receptet är hämtat ur Lätt och läcker kost: Vegetariska recept av Margit Sjöstedt-Fellenius (1930) utgiven av P. A. Norstedt & söners förlag. Priset lär ha varit 4:25 kronor, vilket i dagens penningvärde ca 135 kronor (Källa: Edvinsson & Söderberg 2011). Samma författare tycks också ha översatt en bok från engelska om teosofi, en form av andlighetslära där allt hänger samman i någon form av cyklisk process (om jag förstått det rätt).

Det spännande med Margit, född Sjöstedt, är att det går att finna fotografier på både henne och hennes make distriktskassören vid Statens Järnvägar Daniel Fellenius samtida med boken!

Blogginlägget är en del av min serie Historisk mat på moderna fat där jag testar olika historiska recept, primärt från första halvan av 1900-talet. En stor del av experimentet handlar om att reflektera kring dåtidens och dagens måltider och matkultur. Du hittar alla recept samlade under etiketten Historisk mat på moderna fat.

Kommentarer

Underbart! Så gott det låter, detta ska jag absolut prova. Så varmt tack för att du provlagar och delar med dig. Önskar dig en superduper påskhelg!
Matilda sa…
Anna >> Kul att du blev pepp på att prova! Berätta gärna vad du tyckte om/när du har tillagat receptet. Trevlig påsk!
Anni sa…
Det såg verkligen inte gott ut på din bild, så det var en mycket positiv överraskning att du gillade det!
Men du, det där är pekannötter, inte paranötter!
Matilda sa…
Anni >> Du har helt rätt om nötterna! Jag virrade till det... ;)
Ibland är det inte helt lätt att få till bilderna på ett aptitligt vis.