Västkusten dag 1: Tjörn

Årets semesterresa gick alltså till Västkusten. Bästkusten lär visst vissa kalla den. Andra lämpliga namn är: Stormkusten, Regnkusten, Dyrkusten, Konstkusten, Hällristningskusten...

Konstverket Anna av Jaume Plensa i Pilane skulpturpark.

Jag fick många bra förslag från er som läser bloggen om vad vi borde uppleva vilket gjorde att vi snabbt insåg att vi inte skulle hinna göra allt spännande. Vi valde ut några platser som vi ville prioritera denna gång och hyrde en bil i Göteborg och begav oss norrut. Vi valde att bo på tre olika ställen över fem nätter för att få tid att uppleva olika platser men ändå inte ha stressigt. Ett billigare alternativ hade kanske varit att hyra ett hus/lägenhet/campingstuga någonstans i mitten och åkt på dagsturer, men då blir det så klart mer körande och kanske svårt att nå alla öar. Nu blev det förstås inte så många öar för vår del heller. Men vi började på ön Tjörn.

Första stoppet var Sundsby Säteri, vilket tydligen ligger på ön Mjörn och inte Tjörn. Här finns ett mysigt fik med fikabröd och lunch, små butiker, galleri, bageri, lite museum, glasskiosk, kryddträdgård... Det tycks vara ett populärt utflyktsmål för barnfamiljer (vilket eventuellt berodde på att det var barnteater denna dag).

I denna byggnad finns en utställning om säteriets starka kvinna Margareta Huitfeldt som hade stort inflytande på 1600-talet.

Nästa stopp: Skulpturparken i Pilane. En superfin konstupplevelse i det gröna. Se upp för fårbajset! Här fotograferade jag väldigt mycket med mobilkameran (och började för första gången störa mig på att min systemkamera inte fungerar längre).

I förgrunden en del av Laura Fords Armoured Boys, i bakgrunden Anna av Jaume Plensa.

Forced to a change av Maria Miesenberger. En av figurerna är dock inte del av konstverket, gissa vilken...

På väg upp till Anna av Jaume Plensa.

Kvällsutsikt från Tjörnehuvud. En fin utkiksplats som inte var helt lätt att hitta (tips: du behöver gå bakom havspensionatet för att komma upp.
Denna dag hade vi verkligen tur med vädret. Så här fint skulle vi nämligen inte ha resten av resan... Mer om det i kommande inlägg.

Kommentarer

Två bra ställen ni fick tips om.
Har varit på Västkusten och Tjörn men helt missat skulpturparken. Den ser väldigt häftig ut. Visst blir det finare foton med systemkameran men de senaste bilderna har jag tagit med mobilkameran och är väldigt nöjd med dom.
Härligt att besöka Bästkusten och Tjörn!
Matilda sa…
KulTur >> Absolut! Och jag har sparat dina bra tips om Halland till kommande resor :)

Hanna >> Åh, jag kan varmt rekommendera ett besök! (Men det kostar förstås en slant...)

Anna >> Jajamensan! :D
Jenny B sa…
Så fint att se! Tack för bilderna!
Anni sa…
I solsken är västkusten vacker - men inte bäst ;-)
Pilarna skulle jag gärna vilja åka till. Ett huvud som "Anna" stod en kort till i rondellen vid Vanadisplan i Stockholm. jag hann se det men hann inte dit med kamera.
Matilda sa…
Anni >> Hehe, det finns andra kustremsor som konkurrerar ;)
Samma konstnär har även gjort ett som står i Umeå, så det finns säkerligen fler att skåda. Fantastiskt vackra, tycker jag.