Köldknäpp

Idag var det säkert årets varmaste dag. Vad gör Matilda då? Går ut och solar och får lite färg på sin kritvita hy? Nej, hon ställer sig och frostar av frysen! Det är ungefär lite som att tvätta fönstrena när det ösregnar...





Som ni ser hade det skapats små skidbackar inne i frysen. Alla "ledningar" var dessutom igen frostade med ett tjockt lager runt omkring. Det var därmed dags att se till att elräkningen tappade några kilowatt-timmar. (Med stolthet kan jag faktiskt tillägga att denna gången så var det inte mitt fel! Det var någon annan som inte kunde stänga dörren ordentligt...)

Visst vet jag att det finns självavfrostande frysar. Men jag har dessvärre inte en sådan. Därför undrar jag i min enfald: varför måste frysar frosta igen?

Kommentarer

Av samma anledning som du själv skrev om den ostängda dörren då luft och syre med fukt byggs på med tiden så att det till slut upptas av för stor mängd is som i sin tur gör att frysen arbetar mer intensivt med att kyla och på så vis även ökar din energiförbrukning phuuuu ha ha ...

Ha det. :)

SideShow Surfer
Matilda sa…
sideshow surfer >> jag hade förstås hoppats på att det fanns fler förklaringar än de där vetenskapliga.. Men detta duger likväl... :)
Anonym sa…
För avancerad fråga så här dags på morgonen.
Men jag ser att du redan fått svar.
Tänk vad bloggvärlden är fantastisk...
Hoppas Lipton vill skicka dig lite te också.
Anonym sa…
Du är precis som jag, ägnar dig åt någon slags hemvård när värmen står på som värst. Jag trodde jag var ensam. Det var jag inte. Nu är vi två. Vad bra. :)
dom gör det säkert för att jävlas, frostar igen alltså :)
Matilda sa…
christina w >> ja bloggvärlden är helt underbar :) Alltid någon som kan lära en nya saker

lilla blå >> ja nu är vi två! :D gillar personligen inte riktigt värme...

stellapolaris >> Det gör de säkert! Spelar inte någon roll hur snäll man är mot dem, de ska alltid hitta på något ofog... grrr... ;)