Min spis och jag

Jag är inget vidare i köket, det ska erkännas (mm, självklart därför jag letade efter en kock till pojkvän). Men jag hankar mig fram och lyckas prestera ätbara middagar, även om spenatris kanske inte var det godaste jag tillagat.

Det blev visst en förvirrad inledning. Jag ska försöka prata klarspråk:

Jag + köket = vänner, men inte bästa vänner.

Jag + min spis = inte lika goda vänner.

- Vad är det då med min spis som komplicerar min matlagning? Jo, jag förstår mig inte på den.

- Men lilla gumman, jag har väl ändå gått på hemkunskap, alla vet ju ändå hur en spis fungerar!

- Ehm, jo... För visso. Men det är en sak jag inte riktigt begriper. Och jag har väl skämts för att fråga någon.

- Okej, hosta upp det nu.

- Host host.

- Passa dig...

- Jo, alltså... Det finns ju fyra plattor på spisen. Och en av plattorna är snabbplatta. Och den och två andra har värmeläge 1-6. Men den fjärde, som är den störtsta plattan, har 1-12...

Problemet är att jag inte fattar relationen mellan 1-6 lägena och 1-12 lägena. Är 12 det samma som 6 för de andra? Vilket skulle innebära att 7 motsvarar 3,5. Eller abger 12 dubbelt så hetta mycket som en normal 6:a?

Dessa bekymmer är något jag gått med länge, för jag har alltid skruvat lite på måfå för att få fram "rätt" värme. Pannkakorna, de steks på en vanlig 1-6 platta, vågar inget annat...

Kommentarer

figge sa…
Själv dras man med 3 plattor... det är minst lika jobbigt...
Gillar du anders och måns så kika in:
http://www.youtube.com/watch?v=-xZfEu5xgLs

där jag imiterar (dubbar) anders 01:55 in i filmen ;)
Anonym sa…
Jag förstår ditt dilemma. Min spis har 4 plattor men samtliga har bara 1-6 läge. Varför skulle en platta behöva 1-12 läge? Mystiskt!
Om jag har förstått det rätt så är 12:an lika varm som 6:an på de andra, så man kan räkna ut det genom att halvera...men jag vet inte varför det är så. Och det skyller jag på att jag har gasspis, och det är mycket bättre ;)
Matilda sa…
Figge >> tre plattor! lite i-landsvarning där ;)

En rättelse: du dubbar MÅNS, STOOOOOR skillnad ;) (skum film för övrigt, men bra animerad)

Cat >> Nu när du säger det så! Vad är det för speciellt med just DEN plattan eftersom DEN har "äran" att ha lägena 1-12... Mystiken tätnar!

Sofi >> Hm, ja det var det jag misstäntke också. Jag förstår inte heller varför :D Gasspis borde väl snart vara kultförklarat, det är inte många som har sådana längre. Men de är bättre på så vis att de ger en jämnare temperatur. Fast den är ju liiite farligare.
AnnCharlott sa…
Jag tror också att 12:an är lika varm som 6:an på de övriga plattorna. Men eftersom den då har 12 olika lägen borde det ju gå att finjustera värmen bättre på den. Eller? Själv har jag numera läge 1-9 på mina samtliga 4 plattor, men det är en sån där häll.
Anonym sa…
Jag har 4 plattor..läge 1-12..Skulle nog inte klara mig med 2 plattor.
Matilda sa…
Anncharlott >> 1-9. Hm... Undrar om de går att översätta till 1-6, då blir det genast lite mer klurigt :p

kanelgumman >> Med två platter får man steka/koka osv olika rätter i omgångar vilket betyder att allt kan inte bli färdigt snabbare. Lite jobbigt om man ska göra en stor flott middag. Fast det positiva är väl att det tar mindre plats i köket. Om man nu ska bra saker i det hela :)
Anonym sa…
Säg det... jag har en uråldrig spis med lägen 1-6, och det är i alla fall lätthanterligt.
Jag tror att de gör det bara för att förvirra. ;-)
Matilda sa…
Annika >> Absolut! Så MÅSTE det vara! :D
Anonym sa…
Om jag själv förstått spistillverkarna så verkar ingen ange hur många grader en platta ger utan hur stor "effekt" den har (läs_ hur mycket el den drar). Det finns så vitt jag vet plattor med 1000W, 1500W och 2000W. Och ju höre effekt, desto mer el (2000W drar således dubbelt mot 1000W ?) och ju mer el den kan pumpa, desto varmare kan de plattan bli (således blir 2000W plattan varmare än 1000W plattan). Men troligen märker inte spistillverkarna ut antalet grader eftersom det kan diffa i grader mellan tillverkarna trots samma effekt. Hittills har jag själv inte lyckats lokalisera information om hur många grader en platta kan bli.

Innan svar på din fråga om de faktiska skillnaderna mellan 1-6 och 1-12 så får vi söka svar på vad siffrorna egentligen innebä! Jo, på en spis med 100W platta och skalan 1-6 så står 6 för full effekt (100W) och 3 står för tre sjättedelar (3/6) vilken är detsamma som en halv (1/2), alltså 500W. På en 2000W platta med 1-12 skala är 12=2000W och 6 (6/12 delar = hälften) alltså 1000W.

Hur många grader plattorna är på vete tillverkarna som inget nämner.. och provningsanstalten utgår i sina tester inte heller något utan anger i sina tester av spisplattor hur lång tid det tar för en kastrull med vatten att komma upp i kokpunkt (hupp!)

Själv har jag en spis som hyresvärdens lakejer vägrade byta ut.. den gav ju värme.. och struntade i det faktum att 1-4 tar evigheter att laga mat på och 5-6 bränns maten direkt.. det är alltså ingen jämn fördelning av effekten mellan 1-6.. utan som 2 trots 4.. och 5-6 är 6.. när den väl blivit varm för även det tar tid.
Matilda sa…
Anonym >> Wow! Tack för denna gedigna och pedagogiska genomgång!