Googlingssagan del III

Missat del I eller II?

Resumé: Vår flitiga googlerska har alltså skolkat från skolan för att kunna googla. Dessvärre visade det sig att internet inte fungerade. Efter ha tagit itu med sina läxor fick hon ett märkligt telefonsamtal från en försäljare som inte riktigt verkade vara seriös. Än har hon inte upptäckt den mystiska figuren som smyger runt utanför huset...

En liten stund till var flickan glatt omedveten om vad som skedde utanför huset. Hon hade tagit itu med en av skoluppgifterna, den som gick under temat mystiska sagor av elever. Det skulle handla om en detektiv i kyrkans tjänst hade hon beslutat. Denna detektiv skulle lösa de gåtor människan i alla tider hade suktat efter svar på. Ja ni vet, sol mysteriet, när den heligaste dagen infaller (och om detta i så fall sammanföll med kristendomens högtidsdag), hur återvinner man en radio och alla småbarnsföräldrars största bekymmer: hur länge stoppar barn saker i munnen? Hittills gick det inte så värst bra. Det enda hon presterat var att deckaren skulle heta Nordman och ha den udda hobbyn att samla på senapsglas. Annars hade hon mest åstadkommit tecknade bilder på trafikljus i marginalerna.

Omotiverat bläddrade hon återigen i matematikboken. Nästa kapitel verkade vara på lågstadienivå med uppgifter som hur räknar man ut kilo, hur mycket väger rabarber, hur mycket kostar en ananas och vad kostar siden per meter. Ifall det skulle vara så här lätt kunde hon se fram emot en lugn period med massor av tid över för googlingar. Kanske skulle hon unna sig att titta på bio och spela pippis sakletarspel. Möjligen kunde hon ge sig på boken one flew over the cockoo's nest fast så ambitiös behövde hon ju inte vara. Nummer ett på listan att klara av stod i alla fall: motbevisa tesen att jag kan inte baka kakor.

Plötsligt ryckte hon till! I ögonvrån såg hon en gestalt smyga över trädgården. Andan försvann, ungefär som om hon svalt lego. Tänk om det var en tjuv! Tänk om tjuven hade en pistol! Tänk om det här skulle bli som babylon och undergången vara nära! Okej, det var möjligen en överdriven metafor, men det skulle kunna innebära något riktigt jobbigt...

Figuren i trädgården hade nu blivit varse om vår googlerska inne i huset. Personen i fråga hade också insett att den blivit upptäckt. Vår flicka märkte till sin förtvivlan att personen utanför var på väg mot huset och såg rakt på henne! Det var en mat klädd helt i vitt, nästan som en tandläkare. Paniken inom henne ökade för varje sekund och när han höjde sin hand mot fönsterrutan och knackade på glaset satt hon som fastfrusen. Det enda som gick genom hennes huvud vad innehållet i "anders och måns" + avsnitt 7.
- Ursäkta, jag tyckte att jag såg några skyltar för toaletter som pekade hit.
Hans röst hördes tydligt genom den tunna rutan. Googlerskan bara stirrade. Vad skulle hon egentligen göra?
- Finns det ett dass här eller? Hallå? Hör du mig? Du behöver inte vara rädd, flicka lilla. Visste du förresten att toalettpapper gjort av trä är bäst?
Mannen försökte uppenbarligen skämta. Men tjejen var måttligt road. Den rösten hade hon hört innan, hon var säker på det! Likt en googling kom svaret till henne: säkrast+kontant eller kort. Det var försäljaren som ringt tidigare under dagen. Det här var illa kände hon på sig. Hade hon ätit sin sista körsbär kaka? Skulle hon aldrig få uppleva en ny liten istid och på themsen skridskor åka? Skulle hon aldrig få lära sig hur man betalar räkningar eller hur man deklarerar? Var hennes chanser att instifta kladdkakans dag borta? Och vem skulle nu göra julpyssel med tomma toarullar tillsammans med mamma?

Hur ska det gå för vår tappra googlerska? Vad vill denna spionerande telefonförsäljare utklädd i tandläkarkostym? Är han en tjuv eller en civilklädd polis? Varför frågar han efter toaletter? Och kommer uppsatsen om kyrkodetektiven få godkänt av läraren?

Fortsättning följer... (kanske)

Kommentarer

Haha! Du har gjort det! Fattat själva grejen med bloggandet!
"fortsättning följer..kanske"...

Jag copycattar genast på min blogg...nu!

;)
Matilda sa…
Stellapolaris >> ja jag kan ju inte garantera att det blir en fortsättning! Det beror ju helt på folks galna googlingar :D Plus att jag kanske tröttnar på sagan, då måste jag ju inte tvinga mig själv att fortsätta skriva den! ;) Cooycatta du, bara du har koll på vem som har copyrighten ;)
Anonym sa…
spänningen är olidlig. det finns onekligen ett drag av stieg trenter över det hela och jag kommer inte kunna sova i natt.
Matilda sa…
Fredrik >> Jag har inte läst något av Stieg Trenter, så jag kan ju inte säga att jag funnit inspiration där ifrån. Kanske får bli nästa läsprojekt?