Teorier och ägg

Jag sitter och försöker läsa lite kurslitteratur. Det går så där. Det är för mycket teori och är det något som jag inte kan så är det att läsa teori. Det går inte in i huvudet. Det är tungt och jobbigt. Och framför allt: abstrakt! Behaviorism, konformism, funktionalism, konstruktivism, you name it-ism. Jag kan inte sortera in alla begrepp och jag begriper dem inte och så kommer jag inte ens ihåg till vilket ämne ismen dök upp i. Och allra mest hatar jag att få uppgifter som går ut på att analysera ur någon sådan teori.

Jag begriper är det olika metoder att se på världen genom. Olika sätt att analysera omvärlden. Men varför skriva något så fruktansvärt tråkigt? Jag behöver praktiska exempel för att förstå. Jag behöver en Teorier för Dummies! Och den där dumma idén att läsa pedagogik tror jag att jag tar och kastar någonstans långt långt bort (dessvärre var jag sämst i klassen på kasta kula i högstadiet).

Ibland undrar jag om inte människan har en väldigt onödig benägenhet att försöka förstå sin omvärld och analysera den allt för långtgående. Att sätta saker i ett sammanhang och öppna upp stängda dörrar i trångsinhetetens land kan vara givande, men varför bråka om ifall man ska se på lärande, genus eller teologi på sätt A eller B? Det påminner mig om boken jag läser för tillfället, Gullivers resor av Jonathan Swift, där lillepluttarna krigar om en så platt sak som ifall man ska banka med skeden på äggets trubbiga eller spettsiga sida (förvisso en satir över relgionsstriderna). Folk får väl banka på sina ägg hur de vill om de nu ska äta dem, men man behöver ju inte bli ovänner för det...

Kommentarer

Anonym sa…
Mumin tröjan kan man köpa på;

http://www.beastwear.se/index.php?module=webshop&action=list_printons&start_row=60&sort_field=p.priority&sort_type=0&q=

Visst ären kalas söt =)
Anonym sa…
Håller med dig. Så länge de inte bankar mig i skallen, får de banka på sina ägg hur de vill.
Anonym sa…
Jo, det har människan alldeles visst. Dessutom är det många som skriver som inte borde göra det för det inte kan uttrycka sig. Det kan vara spännande och lärorikt med teorier, så länge man pratar om dem i begripliga termer och man är medvetet om att det är just en teori, inte den slutgiltiga sanningen. Då blir det till slut mest politik av det.
Hilda sa…
Hi hi....det värsta jag visste under lärarutbildningen var kanske inte just att läsa om varje ISM utan snarare att jämföra dem. Jag blev illamående varenda gång!
Åh, en "Teorier för dummies" hade varit bra att ha, säg till om du hittar en ;)
Anonym sa…
Jösses, jag är imponerad att du väljer att läsa den frivilligt! Hade Gullivers som kurslitteratur i början på terminen och usch vad segt. Men å andra sidan kanske det berodde på min kopia, ett gammal fallfärdigt ex från tidigt 50-tal...

Sen kan usch:et kommer från att jag precis såhär mitt i natten skrivit klart min tenta där nämnda verk förekommer? kanske, bara kanske påverkar det?
Matilda sa…
Friday >> Tackar för tipset! :D

Cat >> haha, ja de skulle bara våga banka på mig!!

Fredrik >> O ja, det finns bra teoretiker som skriver väldigt lättförståligt. Jag gillar till exempel sociolgerna Erving Goffman (Jaget och maskerna), Ulrich Beck (Risksamhället) och George Ritzer (Enchanting a disenchanted world. Fast de var så bra att jag hade svårt att hitta vad som var rå teori i dem...

Hilda >> Ja hu ja! Att jämföra olika filosfiska inriktningar var nog jobbigt!

Sunbreakthrough >> Jag håller ögonen vidöppna! Uppdaterar om jag finner något!

Linn >> Tja... jag hade ju läst utdrag ur den när jag haft litteraturhistoria och så har jag haft den i bokhyllan oöppnad sedan jag var barn, så nu tänkte jag att det banne mig fick vara på tiden. Och jag finner den icke så illa som du verkar tycka den vara :) Å andra sidan så är alla böcker motbjudande om man måste skriva tentor om dem mitt i natten... HU!