Är din blogg offentlig? (läsarundersökning)

Jag har på sistone läst mycket om internetetnografi, hur man fältarbetar på internet, och kommit fram till att den etiska aspekten inte är entydig Jag gick in i det med inställningen att såklart jag kan citera från internetkällor utan problem så länge jag uppger källan, men nu börjat jag tveka något. För problematiken ligger lite i att visserligen är internet ett offentligt forum, men vissa som publicerar material på internet kanske anser sitt stoft vara privat. Så som bilddagböcker, internetforum...

Så även om jag har goda intentioner att citera från låt oss säga en blogg så kanske inte den som skrivit den uppskattar att någon har kopierat materialet utan att få veta det. Samtidigt länkar många till nyhetsportaler genom vilka de får uppmärksamhet för sin blogg.

Jag skulle vilja veta vad ni har för synpunkter på detta. Är bloggar offentligt material? Och vad hade ni tyckt om ni fått veta att utan er vetskap/samtycke att:
a) er blogg blivit citerad i en tidning?
b) blivit citerad i en vetenskaplig text (ex. en uppsats, avhandling, forskningsrapport)?

Glad helg på er alla! Och om det är någon så undrar så lägger jag min röst på H.E.A.T. på lördag.

Kommentarer

Anonym sa…
Med den fanastiska grundlag vi har om yttrandefriheten kan man töja på gränserna rejält när det gäller att citera och ange källa via sin blogg. Det är ju ett underbart forum för "den lilla människan" att komma till tals. Det finns ju en stor variation av bloggar dessutom. Ganska roligt att se hur påhittiga människor är.

Själv lägger jag min röst på Caroline af Ugglas imorgon som är modig nog att vara annorlunda och unik =)

Vänliga hälsningar Maria
Anonym sa…
Ja du det var en klurig frågeställning.
Jag skulle ju inte bli tokglad om någon använde mina foton utan lov.
Matilda sa…
Maria >> Ja visst är folk påhittiga!
Jo lagen är snårig, fast i det här fallet handlar det nog mer om etik än om juridik. Men man kan bli förvånad hur folk anger källor på sina bloggar!

Cat >> Jo men där har du ju rätt till fotona så länge du har fotograferat dem. Foton är svårare att "citera" om man säger så. Men jag förstår dig, hade jag sätt mina bilder någon annanstans hade jag nog blivit irriterad med råge!
karro sa…
svårt det där. har man lagt ut det på internet så tycker jag att det är offentligt, men personligen skulle jag vilja veta om någon citerar mig, det är ju enkelt att bara lämna en kommentar.
Anonym sa…
Om man inte vill att bloggen ska vara offentlig får man väl lösenordsskydda... Sen kan man ju av ren snäll medmäsklighet berätta för innehavaren om man tänker citera någons blogg...
Anonym sa…
det är så klart offentligt när det publiceras på bloggen, men det betyder ju inte att upphovsrättsskyddet försvunnit. jag har flera gånger hittat citat från min filmblogg på olika ställen, ibland har ett helt inlägg använts, utan att jag meddelats. känns dels smickrande, dels irriterande.
Anonym sa…
och föredraget handlade förresten om bergman och bergmanarkivet. sic!
Anonym sa…
När min blogg citerades i pappersupplagan av en av landets största dagstidningar tog jag kort på det och la upp på bloggen, klippte ut artiklen och satte upp på anslagstavlan och berättade för nästan alla jag känner.
Anledningen till citatet var just att jag länkat till en av deras artiklar i nätupplagan. I papperstidningen skrev de namnet på min blogg men nog tycker jag att de kunde skrivit ut adressen också.

En blogg som inte är lösenordsskyddad och därmed tillgänglig för alla är offentlig, oavsett vad skribenten tänker sig. Därför kan den citeras på olika sätt och hänvisas till. Men, självklart ska man som vid alla andra gånger man citerar uppge källan! På nätet är det lätt att länka och annars får man på ett korrekt sätt ange adressen. Jag kan inget om upphovsrätt men visst är det olagligt att använda någon annans bilder och text utan tillstånd?
Anonym sa…
Min blogg är offentlig och jag vill att man uppger källan om man citerar från den.
Anonym sa…
Citerar man är det ju bra att visa vart ifrån citatet kommer. Annars är det ju inget citat, utan då är det bara man själv som tycker som skrivet, eller?
Sedan tycker jag det beror på hur man använder det hela och i vilka sammanhang såklart. Om jag är antirasist vill ju jag inte att mina texter skall användas av rasister för att rättfärdiga deras idéer tex. Förvrängning av andemeningen i texter kan jag tycka är jobbigare än att man använder texten i sig. Om du hänger med hur jag menar...
Anonym sa…
Det sista skrevs av Sarisen förövrigt :) som e för lat för att logga in...
Matilda sa…
Karro >> Ja visst! En liten kommentar är ju enkelt! Man får bara hoppas att personen i fråga inte tar illa vid sig...

Malin >> Ja precis, den citerade vill nog veta att dess blogg uppmärksammats (för det är väl uppmärksamhet en bloggare vill ha, eller?)

Fredrik >> Tycker du ska vara smickrad! Fast jag förstår irritationen om det är felaktigt refererat plus att man vill nog hemskt gärna veta...
Det skulle jag förstås ha gissat på att det handlade om Bergman :)

Karin >> I och med du länkade till dem kan man ju påstå att du på sätt och viss gav medgivande till tidningen att kunna citera dig.
Jag tror att upphovsrättslagen främst berör om man använder sig utav hela texten olovligt, att citera mindre stycken är tillåtet. Bilder där emot är svårare att "citera". Men du har en bra poäng där, jag måste defnitivt kolla upp vad lagen säger!

Maria Byström >> Utan referens till källan är det ju dessutom plagiat, så det är det minsta du kan begära :)

Sarisen >> Jag förstår hur du tänker! Man vill inte att det man säger ska misstolkas och förvrängas för att passa ett syfte. Samtidigt har man inte kontroll över vem som väljer att citera ens texter om de inte frågar om lov först.
AnnCharlott sa…
Jag tycker också att det är en knepig fråga, särskilt när det gäller bilder. Jag menar jag lägger ju upp privata bilder i min blogg ibland och det skulle kännas märkligt att se någon av dessa bilder någon annastans i ett helt annat sammanhang.

Samtidigt händer det ju att jag själv googlar efter bilder ibland för att illustrera något jag skrivit. Visserligen försöker jag se till att inte använda privata bilder utan sådana från någon företagssajt, men det är ju ändå egentligen inte helt schysst att använda bilder på det sättet.

När det gäller text så får man gärna citera min blogg - det är bara roligt - men jag vill ju föstås att källan ska anges.
sMARTAss sa…
Jag tänker nog såhär att jag förutsätter att folk citerar källan men gör de inte det så får det vara. Citerar man mig och talar om det för mig så blir jag glad. Citerar man mig utan att tala om det för mig så är det väl gott i någon slutände. Jag bloggar ju delvis för att påverka människor, cirkulerar mina tankar runt i Sverige så finns det väl något gott i det.

Men jag kan tänka att det är annorlunda om man skriver en mer privat blogg...
Matilda sa…
AnnCharlott >> Ska jag vara ärlig så tror jag att det där med att olovligt "låna" bilder oftast är värre än att "låna" text. Fast egentligen borde det vara samma sak.

sMARTAss >> Ja det är ungefär i de tankebanorna jag har gått i. Är det en blogg som aktivt försöker nå ut med ett budskap vill man nog gärna bli citerad, medan någon som lägger ut "dagens outfit" och bloggar om senaste festen kanske skulle bli mer besvärad ifall text och bilder kom på vift...
mossfolk sa…
Sent svar, ber om ursäkt för det!
Jag bryr mig inte alls om ifall någon vill citera text eller låna bilder. Tror inte att jag skrivit något som är så utlämnande och har heller inte lagt ut bilder som någon skulle ha obehag av att de fördes vidare. Däremot skulle det förstås vara kul att veta om något användes, men det är ju en annan sak.
Kan tänka mig att det är en annan sak om man lägger ut egna texter som man funderar på att publicera på annan plats, om man skriver om något väldigt privat, t.ex. sina barn eller familjeförhållanden på ett väldigt avslöjande plan, eller om man har mycket bilder på familj och vänner, där personerna är lätta att identifiera...
Matilda sa…
Mossfolk >> Du var inte sen :) Jag tackar för dina reflektioner!