Mysteriejakt i Warszawa del 2

Idag fortsätter vi vår (läs min) vandring i centrala Warszawa.
Palac Krasinskich. Ursprungligen från 1600-talet men även detta palats förstördes under andra världskriget för att därefter återuppbyggas. Numera vaktas det av färgglada hästar med vingar.
Många tycker att arkitekturen är lite "sovjetisk" men delar av bebyggelsen skulle lika gärna kunna vara i London eller någon annan "västerländsk" stad. Tittar ni noga kan ni finna åtminstone tre fönsterputsare som klättrar på fasaden.

Rester av getto-muren från andra världskriget.
I bakgrunden Palac Kultury i Nauki (Palace of Culture and Science), sovjetisk byggnad från 1950-talet som dessutom är Polens högsta. I förgrunden eldrivna (?) sparkcyklar som stod lite här och var för uthyrning (tror jag).
För en stund trodde jag att jag hamnat i en filminspelning på 60-talet men det visade sig vara bussar och bilar till turistuthyrning.
Jag fick för mig att göra en studiebesök till ett av Polens största (om inte det största) shoppingcentrum. De flesta butikerna var dock internationella och inget spännande. Men det var enormt stort och massor av människor. Och ja, de hade visst "Black Friday"-helg även där.
Behållningen var dock att besöka en enorm mataffär och spana in utbudet där. Vad sägs om frysta fiskpinnar på lösvikt?
Eller frysta grönsaker och pierogis i lösvikt? De sålde även färdigförpackade frysta produkter men här kan ju en justera mängden på egen hand och kanske till och med skapa en egen specialblandning.



Kommentarer