Fika, mat och måltider på biblioteket

Idag tycker jag att vi tar och analyserar och diskuterar denna skylt som skådades på ett bibliotek:
"Fika och dryck JA
Mat och måltider NEJ"
Så sent som 2012 bloggade jag om mat och dryck på biblioteket, men idag är det alltså dags igen. Den här gången handlar det dock inte om det är okej eller inte att äta, utan definitionen som biblioteket gör av mat. Det särskiljs på fika, dryck, mat och måltider. De två första är okej, de senare är inte okej, ett budskap förstärkt genom ett klassiskt trafikljus.

Jag blir lite konfunderad kring särskiljningen. För om mat inte är acceptabelt, hur kan fika (som ofta kan inkludera något ätbart) vara tillåtet? Och kan man inte argumentera att fika är en slags måltid? Och var går gränsen mellan mat och måltider? Är maten råvaran och måltiden det tillagade? Räknas frukost som en måltid? Jag förstår att jag inte bör komma in med en hel lunchbricka in i biblioteket. Och antagligen inte ett paket ost och en osthyvel eller ett paket yoghurt tillsammans med en skål. Men en kopp te och en kladdig morotskaka, går det bra? Eller har biblioteket en särskild mall för vad fika får vara (idealiskt vore väl detta vatten med torr men osmuligt tillbehör)?

För mig är det något förvirrande vad de egentligen tillåter eller förbjuder med den här skylten.

Kommentarer