Middag à la 1911: Stekta äpplen

Nåväl, kanske inte en huvudrätt idag, men väl en efterrätt som också kan utgöra en viktig del av middagen.

Stekta äpplen (4 personer)

Stekta äpplen.
 8 äpplen
4-5 msk rivebröd (ströbröd)
2 msk smör
4 msk socker


Äpplena ska skalas och kärnhuset ska gröpas ut. Gröp dock inte ut hela vägen genom äpplet, utan låt bottnen vara kvar. Smält smöret och doppa äpplena i smöret. Rulla sedan äpplet i ströbröd. Ställ äpplena i en stekpanna, fyll hålen med socker. Sätt in stekpannan i ugnen för att äpplena ska bli genomstekta. "De böra vara bruna och mjuka, men ej söndriga, då de uttagas; uppläggas på porslinsfat och ätas varma med eller utan gräddmjölk."

Jag gjorde receptet för en person, dvs två äpplen, men beroende på storlek så kan det räcka med ett äpple per person. Jag använde mig av sorten Ingrid Marie, det var den enda äppelsorten i matbutiken som så här års var odlad i Sverige. Dock ska det poängteras att just denna danska äppelsort knappast kan ha använts till rätten 1911, då den dyker upp i landet två decennier senare. Vad jag inte gjorde, och som receptet föreslår, är att man kokar skalet och inkråmet och använder vätskan som saft. Egentligen genialiskt och smart mot matsvinn, så skäms på mig...
De sockerfyllda äpplena innan de sattes in i ugnen.
Jag använde mig av en ugnsform (som jag dessutom smälte smöret i först), istället för stekpanna. Om du använder stekpanna, se till att det kan användas i en ugn. Temperaturen satte jag på 200°. Med reservation på att min ugn inte är rätt inställd, så kanske 225° är en bättre temperatur, vilket en del av de moderna recepten för äpplen i ugn anger. Efter en halvtimme var de nämligen fortfarande ljusa i färgen. Kanske är detta också en konsekvens av att jag använder en elektrisk spis och inte en vedeldad spis eller gasspis. Men äpplena blir oavsett lagom mjuka. Det större lät jag vara inne lite längre, det fick lite mer färg än på översta bilden och blev riktigt krämigt! Istället för grädde eller gräddmjölk serverade jag med lite glass.

Omdöme och förbättringspotential: Det är ju otroligt enkelt recept med gott resultat. Det känns lite mycket att fylla ett äpple med en halv matsked socker. Det blir sött, men inte alltför sött. Det borde gå att minska sockret, kanske till och med blanda det med kanel. Eller varför inte fylla äpplet med en blandning av hackat äpple, russin, socker och kanel eller lite apelsinzest? Passa på att använda äpplen som ser lite sorgsnare ut.

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget.

Kommentarer