Middag à la 1911: Stekta palsternackor och selleri

Idag bjuder jag egentligen på två recept stekta palsternackor och stekt selleri, men då recepten är princip identiska så har jag slagit ihop dem.

Stekta palsternackor och selleri (4 personer)

Stekta palsternackor och selleri
8-10 medelstora palsternackor eller 5-6 sellerier*
1 ägg
rivebröd (ströbröd)
salt
smör och/eller växtfett


Antalet selleri verkar på tok för många, jag använde resterna från den selleri som tillagades till tisdagssoppan med makaroner, så låt oss utgå från att författaren avser betydligt mindre rotfrukter än de vi ofta ser i butiken idag.

Koka rotfrukterna men de ska inte bli alltför mjuka. Receptet tycks föreslå att koka dem hela och därefter skära i halvor respektive i centimetertjocka skivor. Jag skar dem först, vilket möjliggjorde att jag kunde koka båda sorterna tillsammans. Doppa rötterna i ägg och därefter i en blandning av ströbröd och salt. Stekes ljusbruna. Palsternackorna skulle därefter täckas med lock på stekpannan och stå en stund innan servering, något jag hoppade över.

Palsternackorna föreslås serveras till smörgås eller till grönsaksstuvning. Sellerin till gröna ärter eller bönor.
Stekta panerade rotfrukter med fisk och sallad.
Omdöme och förbättringspotential: Rätten skulle kunna kallas för panerade rotfrukter, för det är ju vad det är. Gott, enkelt och billigt, säger jag. Vill du så blanda i valfri smaksättning i paneringen. Passar bra som sidorätt till ganska mycket, men just till smörgås låter suspekt. Med lite sås kan de fungera bra för dippning. För mig blev det till panerad fisk, så det kanske var lite kaka på kaka.

*SAOL rekommenderar böjningen selleris men i kokboken står det sellerier.

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911.

Kommentarer