Middag à la 1911: Tisdagssoppa med makaroner

Så här på en tisdag så passar det väl bra med en tisdagssoppa. Håll till godo!

Tisdagssoppa med makaroner (4 pers.)

Tisdagssoppa med makaroner
1/2 kkp (3/4 dl) makaroner (jag använde idealmakaroner)
1/2 kkp (3/4) risgryn (jag använde råris)
6 morötter och palsternackor (lite oklart här, så jag tog tre av var)
1/2 selleri
1/2 rot (oklart om det syftar på sellerirot)

1 lök
2,5 liter vatten
2 tsk salt
1 msk persilja
2 msk växtfett (jag använde rapsolja)


Det finns lite oklarheter i detta recept, vilket nog ska ses som en möjlighet till tolkningsutrymme: ta vad du får tag i. Jag använde en halv sellerirot, men inte selleristjälkar.
Ingredienserna.

Makaroner och ris ska kokas mjuka i lättsaltat vatten i en kastrull. Eftersom ris och pasta har olika koktid valde jag att hälla i makaronerna lite senare för att de inte skulle koka sönder. I en annan kastrull lägger man rotsakerna som skurits i bitar. När båda kastrullernas innehåll är färdigkokta (30-40 minuter är min bedömning, beroende på riset) så blandas allt. Matfettet tillsätts och sedan smakar man av med salt och persilja. Klart för servering.

Omdöme och utrymme för förbättring: Vattniga soppor är ärligt talat inte min grej, men det är ju onekligen en billig, enkel och behändig rätt eftersom soppan kokar på av sig själv. Risets funktion förstår jag inte, inte heller vilken sorts ris som ska med. Häll hellre i mer makaroner, gärna mer. Beroende på personlig smak så kan man antingen dra ner vätskemängden eller hälla i mer grönsaker. På 2,5 liter vätska så blir det ganska många portioner. Lite mer krydda skulle nog inte skada, gärna peppar. Lämpligt tillbehör är nog knäckebrödsmacka med en skiva ost.

Till skillnad från makaronilådan härom veckan så känns den här rätten mer tidlös. Samtidigt - med dagens ofantliga utbud av kryddor och maträtter - så känns den lite torftig. Men, med det sagt får det mig att fundera över ifall det verkligen behöver vara festmat varje dag? Då och då duger en tisdagssoppa alldeles utmärkt. Jag vågar nog påstå att soppan är rätt klimatsmart.

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911.

Kommentarer