2020: året som inte hände?

Går det ens att skriva en årskrönika om 2020 utan att nämna pandemi-ordet eller Corona? Jag undrar om det är någon i hela världen som inte på något vis påverkats av viruset, direkt eller indirekt, genom smitta eller samhällsförändringar.

2020 var liksom ett år på paus. Saker blev inställda eller uppskjutna.

Corona-konst i Karlstad.

Personligen har jag och de flesta i min närhet varit relativt förskonade från smitta, uppsägningar och andra negativa konsekvenser. Jag har visserligen inte kunnat träffa min familj eller kunnat begrava en nära släkting, vilket varit väldigt ledsamt. Inte heller blev det någon forskarvistelse utomlands. Samtidigt är jag otroligt tacksam för att kunna arbeta hemifrån på ett sätt som till största del fungerat (efter införskaffande av kontorsutrustning). Att övergå helt till digitalt arbetsliv har förstås haft sina utmaningar. Då och då har jag läst gliringar om alla som "jobbar" hemma och som förmodas gå och drälla till största del. Kanske är det så för vissa, men jag tror inte jag haft så mycket att göra på jobbet tidigare! Varje arbetsdag hela våren var superintensiv med att ställa om all undervisning, med massor av zoom-möten och ständigt oväntade saker att ta tag i.

Att sammanfatta 2020 torde vara rätt enkelt, "ingenting" hände. Så känns det i alla fall som. Men verkligheten var något annat. Jag fick svart bälte i tågåkning, dvs nådde högsta SJ-nivån i början av året innan det blev dags att avboka alla biljetter. Jag blev sambo. Jag renoverade badrumet (läs: anlitade någon annan att renovera). Jag lagade massor av mat från 1911 och blev nästan matbloggare. Och jag har spelat massor av spel, inte minst en massa nostalgiska spel från 1950-talet och framåt (se här, här, här och här)

Årets..
Mora.

Premiärer: Deltagande i direktsänd radio från en studio (dock ej samma som programledarna), inskick av förslag till konferens-panel (som godkändes och fick intresserade forskarbidrag), samt publicering av första engelskspråkiga artikeln. 

Inköp: Första mountainbiken.

Storskaliga projekt: Samboskap och badrumsrenovering.

Extra grädde på moset: Stipendium

Sverigeturné: Dalarna, Hälsingland, Stockholm, Västerbotten, Värmland och Örebro län. Inte samtidigt, något var före pandemin. Dessvärre skedde mestadels med bil...

Låt: Schytts Na na na (visserligen gammal, men helt klart årets peppigaste soundtrack).

Film: Catwalk - Från Glada Hudik till New York. Sååå fin!

Teater: Jag hade så sett fram emot att kunna se Maj på Dramaten med mamma, istället blev det streamande av filmade produktioner från National Theatre i London. Men, hann se showen Så funkar det precis innan restriktionerna skärptes ytterligare, vilket måste anses vara åres scenupplevelse!

Tv-serie: Den brittiska serien Ghosts med gänget som gjort både Horrible Histories och Yonderland.

Kommentarer

Eva Maria sa…
Tack för din årskrönika! Men egentligen, även om ingenting har hänt, så har du gjort så mycket fint! Grattis till många framgångar och positiva förändringar! Jag har faktiskt inte riktigt vågat tänka tillbaka på mitt år blir jag medveten om nu. Men är det något som sticker ut så är det nog att vi har renoverat mer än vanligt och att jag har rensat ut en hel del inför kommande renoveringar. Hm... får nog sätta mig ner och sammanfatta mitt år! Gott Nytt År till dig och dina nära och kära! Kram Eva Maria
Matilda sa…
Eva Maria >> Gott nytt år till dig med!
Tack! Jo men när man väl reflekterar över vad man har gjort och åstadkommit så inser man verkligen hur mycket som hänt på ett år. Jag försöker löpande göra anteckningar om vad som sker under året just för att påminnas om det som varit bra, och inte bara de dåliga sakerna. Ser fram emot att läsa din årssammanfattning :)