Middag à la 1911: Bärgröt

Med 10 liter nyplockade lingon vill man ju passa på att testa lite nya recept. Eller i det här fallet, gamla recept.

Bärgröt (för 4 personer)

Bärgröt / Lingongröt.

1 liter vatten
3/4-1 liter lingon, eller 2-3 kkp (3-4,5 dl) lingonmos
1/2-1 kkp (0,75-1,5 dl) sirup* (jag använde ljus sirap)
3-4 kkp (4,5-6 dl) rågmjöl (jag använde grovmalet rågmjöl)

Skölj och koka lingonen mjuka tillsammans med sirapen. Vispa därefter i mjölet "som till vanlig gröt". Koka ungefär en halvtimme (ja, detta behövs, men sänk värmen och rör runt då och då). Servera med mjölk. Kan ätas kall, enligt receptet.

Bärgröten när mjölet precis rörts i.

Omdöme och förbättringspotential: Det här är inte snabb-gröten du rör ihop på några minuter, men helt klart en färgklick i grötskålen. Jag tog ett mellanting i sirapsmängd och sambon tyckte väl att det kunde ha varit sötare. Å andra sidan var hans reaktion "jag gillade det, det här kan jag äta igen". Jag kylde ner grötresterna och ställde in i kylskåpet över natten (väldigt anakronistiskt, gissningsvis är det mer sannolikt att de då förvarade gröten i skafferiet eller på farstun).

Kall gröt till frukost var inte min melodi. Kallt och kletigt. Men matsvinn skulle det inte få bli, så till lunch stekte jag gröten i smör och pudrade på kardemumma och socker. Nu fick den en knaprig stekyta men var fortfarande något klistrig till konsistensen. Kryddningen passade mycket bra. Jag skulle nog rekommendera mindre "plättar" för grötstekningen. Det är generösa portionsstorlekar i alla fall i kvällsmatsmått-mätt. Jag gjorde endast halva satsen och den räckte alltså till kvällsmål för två, frukost för två och en stor lunch för en person.

Stekt lingongröt med kardemumma och socker.
Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911

*Sirup är ett äldre ord för sirap.

Kommentarer