Middag à la 1911: Äppelknyten

Dags för en höstlig efterrätt! Den påminner om en av de första rätterna jag tillagade, nämligen stekta äpplen.

Äppelknyten (för 4 personer)

Äppelknyte i höstmörkret.
4 stora äpplen
4 msk socker
2 hekto växtfett (jag använde dock smör)
3-4 kkp (4,5-6 dl) mjöl
2-3 msk vatten

Här är principen ett äpple per person. Skala äpplena, kärna ur dem (tips, gröp inte igenom hela äpplet, låt botten vara kvar). Skär fettet i små bitar och blanda med mjölet, häll på lite vatten och blanda samman till en deg. Kavla ut degen och skär ut antal rutor i proportion till antal äpplen. Ställ ett äpple mitt i rutan, häll sockret i äppelhålet, vik upp degkanterna och knyt samman. Skulle det bli deg över så rekommenderar boken att man gör lite äppelpaj.

Jag hade ingen brödkavel till hands så jag tryckte ut degen. Det funkar men blir ju lite lika snyggt. Degen fastnade också lätt i på skärbrädan vilket gjorde att äppelfyllningen (sockret) smet iväg eftersom jag gröpt rakt igenom äpplet. På 225° fick degen färg på ca 40 minuter (enligt receptet ska äpplena "brunsteka" på plåt i ugn) och då var äpplet riktigt krämigt.

Omdöme och förbättringspotential: Jag gillar att äpplet bakas i ett skal, men trots att jag fuskade och använde smör så tyckte jag att just skalet var lite trist. Här finns goda förutsättningar att utveckla degen och blanda i t.ex. kardemumma, havregryn, nötter... Mjölet behöver nog inte heller vara vetemjöl. Sockret kan blandas ut med kanel eller kanske (en vild gissning från min sida) ersättas av honung.

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911.   

Kommentarer