Middag à la 1911: Blåbärspannkaka

 Här kommer ytterligare ett bärrecept, det gäller ju att passa på medan det finns kvar i reserverna.

Blåbärspannkaka (för 4 personer)

1 liter blåbär (jag använde delvis upptinade blåbär från frysen)
1 liter mjölk
1 ägg
1 kkp (1,5 dl) socker
4 kkp (6 dl) mjöl
1/2 tsk salt
1 msk växtfett

"Smeten tillvispas som vanligt" står det i receptet, vilket betyder att vispa samman mjölk, ägg, mjöl och salt. Fettet använder du för att smörja pannan. Enligt receptet ska man hälla bären i den smorda formen och därefter "omröras med sockret". Häll över smeten och grädda i ugn. Jag hade i den ca 45 minuter i 200°C. "Ätes bäst kall eller halvvarm."

Omdöme och förbättringspotential: Mitt främsta råd är att blanda sockret i smeten, annars hamnar allt sött i botten. Jag tror dessutom att det skulle gå att minska eller till och med att avstå sockret. Det här är en god ugnspannkaka, men den blir lite lösare än en vanlig (det är trots allt bara ett ägg i). Möjligen skulle en ugnstemperatur på 225° vara gynnsammare för gräddningen som därmed kanske skulle kunna kortas något.

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911.   

Kommentarer