Middag à la 1911: Grahamspannkaka

Dagens recept hade lika gärna kunnat hittats i en modern kokbok, ändå finns det lite som indikerar på att tiderna förändrats.

Grahamspannkaka (för 4 personer)



Grahamspannkaka
1 liter mjölk, eller 1/2 liter mjölk blandat med 1/2 liter vatten
3 kkp (4,5) dl grahamsmjöl

1 1/3 kkp (2 dl) vetemjöl

evt. 1 ägg

2 msk växtfett (jag använde mjölkfritt margarin, och det råkade bli lite mer)

1 msk socker

1 tsk salt

Vispa i mjölet i mjölken så att det inte blir klumpar (meddela därefter mig hur man lyckas med detta konststycke, jag får då alltid småklumpar). Vispa i ägg, socker och salt. Smält fettet, lämpligen i den ugnsform/panna du avser använda, rör sedan ned som sista ingrediens i smeten. Häll smeten i en smord panna/ugnsform. På 225°C var pannkakan gräddad på drygt en halvtimme.

Serveringsförslaget i boken lyder: "Ätes med lingon eller till någon grönrätt, ex. stekt kål." Idag skulle vi kanske se stekt kål som en sidorätt eller tillbehör och inte en egen rätt.

Grahamspannkakan efter en halvtimme i 225°.

Omdöme och förbättringspotential: Denna välsmakande pannkaka blir lite matigare än vanlig ugnspannkaka. Den kan ätas antingen med "matigare" eller sötare tillbehör. Vi tog lite vad vi hade i kylskåpet, så det blev riven morot, sallad, färskost och lingonsylt till huvudrätt, och grädde och blåbärssylt till efterrätt. I långpanna blir den inte så tjock.

Notera att receptet satte det enda ägget inom parentes. Sambon ville ha i fler ägg, vilket säkert går bra och skulle bidra med lite luftighet (det blev lite "bubblor" i pannkakan medan den stod i ugnen, men den föll sedan samman). Det fick han inte, eftersom det sannolikt var lite ont om ägg på hösten ifall man inte på våren konserverat några i vattenglas (natriumsilikat). Jag skulle gärna vilja testa att konservera ägg i vattenglas någon gång.

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911.    

Kommentarer

tipsande mamman sa…
Hej.
Enklaste sättet att slippa klumpar är att först hälla i mjölet, sedan tar du lite av vätskan och ser till att den blandas i ordentligt, sedan tillsätter du mera.
Som exempel:
När jag gör ugnspannkaka så häller jag i mjölet, vispar i 4 dl mjölk till en jämnt smet, sedan tillsätter jag de sista 4 dl mjölk och ser till att den blir jämn igen. Sist tillsätter jag äggen, ett i taget.
Matilda sa…
Mamma >> Ah! Det är det som är det magiska tricket! Tack :)