Middag à la 1911: Makaronomelett

I avsnittet för ägg-recept så introduceras redskapet omelettlåda, exakt hur en sådan ser ut har jag inte kunnat ta reda på, men det går lika bra att använda en lagom stor ugnsform för omeletten.

Makaronomelett (4 personer)

2-3 ägg
3 kkp (4,5 dl) mjöl
1 tsk socker
1/2 tsk salt
1 msk rivebröd (ströbröd)
1 kkp (1,5 dl) makaroner i bitar (jag använde idealmakaroner)
1 msk riven ost eller persilja (jag använde persilja)
1/2 msk smör
evt. morotstärningar att blanda med makaronerna

Smöra formen. Lägg i makaronerna (och morötterna), strö över osten (eller persiljan). Visa ihop en smet av ägg, smör, socker och salt, häll över makaronerna. Strö över ströbröd. Tillaga i ugn, ca 20 minuter i 200°C.

Omdöme och förbättringspotential: En enkel rätt för enklare måltid. Serveras med fördel med en sallad/grönsaker för att bli lite matig. Jag stoppade i lite mer makaroner för att få mer substans. Häll på med kryddor och smaksättning av egen preferens, men uteslut sockret det tillför inget. Vill man ha en knaprigare yta så kan det behövas mer ströbröd.

Det slog mig att undertiteln på kokboken är "praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem". Det finns ganska mycket informativ text i boken också, men jag slås av att de flesta recepten än idag är ganska billiga att tillaga. Med med mer smaksättning skulle många recept fungera även idag som en receptsamling för sparsamma.

Receptet är hämtat från Hemmets kokbok: Praktisk ekonomisk hjälpreda för sparsamma hem (1911) av Elin Bergquist och Jenny Bergquist. Läs mer om mitt mathistoriska experiment i det första middags-inlägget. Alla hittills tillagade recept finner du samlade under etiketten Middag à la 1911.

Kommentarer