Självtest: Vilket torkprogram kommer att torka din tvätt torr?

Minns ni när jag skaffade tvättmaskin för några år sedan och hade lite svårigheter att lära mig alla mystiska program? Vet ni, nu har jag skaffat en systermaskin, en torktumlare. Och den har också lustiga symboler som kräver instruktionsboken för att säkerställa att man faktiskt tvättar/torkar på det sätt som klädernas tvättråd förespråkar.

Jag tänkte att vi kör ett självtest där ni får se ifall ni klarar fler funktioner än mig. Först kommer en bild, därefter mina gissningar och därpå facit. Lycka till!

Gissa tortumlings-programmet!

På vänster sida sitter en figur som jag associerar till bomull, så jag antar att detta är för bomullskläder. Mina gissningar uppifrån och ned:
1. Torka tröja med maskar.
2. Supermans-tröja (pilen har jag lärt mig är det energieffektivaste programmet).
3. Torka för strykjärn.
4. Torka får (ull).
5. Torka fjädrar i vatten.
6. Torka bröstkorg, sporttröja eller ytterjacka?
7. Torka barnkläder (max 7 år eller max 7 månader)

Nu högersidan som tycks vara kemiska torkprogram, eller kläder av onaturliga ämnen:
1-3. Som vänstersidan.
4. Snabb-torkning
5. Torka badkläder (bilden visar ju sol och vatten).
6. Torka med vindkraft (oklart hur maskinen separerar mellan vindkraft och andra energikällor).
7. Långsam torkning.

Så till facit: 5 av 14 rätt fick jag...

Med tanke på att tvättmaskinen (som är av samma märke) har funktionen babykläder blev jag ärligt talat lite förvånad att det var träningskläder som sparkdräkten skulle föreställa. Men vi kan väl konstatera att det nog blir torrt oavsett program. MEN! Och detta är viktigt, det stod både i manualen och betonades av försäljaren, öppna inte luckan under pågående program, då blir inte tvätten torr.

Avslutningsvis måste jag ju bara lyfta det numera klassiska inslaget från radioprogrammet Så funkar det som försöker råda klarhet i skillnaden mellan torrt och extratorrt. Radioinslaget blev senare även en del av deras show Primater med topplån:

Kommentarer

Emma sa…
HAhah, åh dessa symboler... Jag gissade rätt på några stycken, men trodde som du att sportkläder var babykläder. Har för övrigt ganska nyligen köpt en sån där kombinerad tvättmaskin + torktumlare. Blev rätt besviken när jag trodde att man inte kunde köra tvätt och tork separat i olika faser, tills vi insåg att man behövde stänga av maskinen helt och sedan sätta på den för att kunna välja bara tork... Nåja, alltid lär man sig någonting^^
Matilda sa…
Emma >> Men jisses, man skulle ju verkligen önska att maskinen gick att ställa in på tvätt OCH tork när man ändå sätter igång programmet.
Vilka i-landsproblem vi ändå har ;)
Emma sa…
Jo det finns faktiskt en sådan funktion med, men då uppstår problemet att man inte kan ta ut de plagg man eventuellt inte vill tumla eftersom programmen går direkt på varandra... Stora problem indeed! ^^